PMO eli Project Management Office
Projektinhallintatoimisto, projektitoimisto tai PMO, rakkaalla lapsella on monta nimeä, on organisaation osa tai yksikkö, joka vastaa projektien hallinnan standardien, käytäntöjen ja prosessien kehittämisestä sekä ylläpitämisestä. PMO:n keskeisimpiin tehtäviin kuuluu mm. varmistaa, että projektitiimit noudattavat sovittuja standardeja, tarjoaa koulutusta sekä tukea projekteissa toimiville henkilöille sekä auttaa heitä omaksumaan ja soveltamaan parhaita käytäntöjä. Lisäksi PMO tukee, ylläpitää ja kehittää organisaation projektisalkun hallintaa ja siihen liittyvää päätöksentekoa sekä johtaa muutos- ja/tai kehitysohjelmia tai projekteja organisaatiossa. PMO toimii projektijohtamisen keskitettynä tukipisteenä, jonka tavoitteena on parantaa projektinhallinnan tehokkuutta ja yhtenäisyyttä koko organisaatiossa.
PMO tehostaa organisaation projektihallintaa. Yhtenäiset prosessit ja käytännöt nopeuttavat projektien läpivientiä sekä edistävät suorituskykyä. Tehostunut resurssien käyttö on myös yksi PMO.n merkittävistä eduista, sillä keskitetty resurssien hallinta auttaa optimoimaan resurssien jakamista eri projekteissa. Systemaattinen riskien hallinta vähentää projektien epäonnistumisen todennäköisyyttä, ja lisäksi yhtenäiset raportointikäytännöt tarjoavat selkeän kokonaisnäkymän projektien tilaan ja edistymiseen.