Hyppää sisältöön

Käyttäjätarina (user story)

Käyttäjätarina (user story)

Käyttäjätarina eli user story on sellainen tapa kuvata ja pilkkoa tiimin luomaa konkreettista arvoa, jonka mummosikin ymmärtää. Käyttäjätarina kiteyttää asiakkaan tarpeen – mikä on ominaisuus, kuka ominaisuutta tarvitsee, mihin ja miksi. Esimerkiksi:

Sivuston satunnaisena käyttäjänä haluan kirjautua helposti kertakäyttökoodilla, jottei minun tarvitse muistaa miljoonia käyttäjätunnuksia ja salasanoja.

Tässä tapauksessa:

Kuka: sivuston satunnainen käyttäjä
Mitä: kirjautuminen kertakäyttökoodilla
Miksi (arvo): helppous

Teknisten asioiden kirjoittaminen käyttäjätarina-muotoon edistää myös tiimityötä. Se rohkaisee ja muistuttaa koko tiimiä palaamaan kerta toisensa jälkeen siihen, miksi jotain asiaa tehdään. Sellaisia asioita on myös helpompi priorisoida keskenään, joiden arvo on rautalangasta väännetty ja kaikkien nähtävillä. Kolmanneksi se rohkaisee keskustelua ja asioiden rakentavaa haastamista- onko tämä sittenkään näin tai arvokasta? Asioista, joita emme ymmärrä, onko hankala tai mahdoton keskustella. Jos emme ymmärrä, pysymme useimmiten vaiti ja turhaudumme.

Käyttäjätarinoihin liittyykin niin sanottu 3C periaate eli card, conversation ja confirmation. Eli ei riitä, että käyttäjätarina on kirjoitettu Jiraan, vaan keskutelulla on varmistettava, että kaikki ymmärtävät tarinan samalla tavalla. Keskustelun perusteella voidaan myös kirjata hyväksymiskriteerit, jotka vahvistavat mitä lopputuloksena pitää syntyä.

Jaa somessa:

Tilaa uutiskirjeemme

Voit voittaa ilmaisen koulutuksen!

    Hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen kuvaamalla tavalla.

    Kun kaipaat asioihin jotain järkeä, ota yhteyttä!

    Konsultointi

    Elina Kervinen

    +358 40 55 260 22

    Buukkaa tapaaminen

    Rekrytointi, freelance-toimeksiannot

    Jutta Glad

    +358 40 540 86 64

    Buukkaa tapaaminen

    Myynti ja asiakaskokemus

    Iiro Piippo

    +358 50 339 77 05

    Buukkaa tapaaminen