Hyppää sisältöön

Scrumin tapahtumat (aiemmin: seremoniat)

Scrumin tapahtumat (aiemmin: seremoniat)

  • Sprintti (sprint)

    Scrumin sydämen syke. Se sateenkaari, joka sulkee sisäänsä muut tapahtumat. Aina saman mittainen iteraatio- ja suunnittelusykli, jonka sisällä samat tapahtumat toistuvat samoina aikoina ja samassa järjestyksessä. Tavoitteena on johdonmukainen, jatkuva oppiminen sekä ennustettavuus. Sprintillä on tuoteomistajan (PO) ehdottama ja koko tiimin yhdessä hyväksymä tavoite, joka kokoaa pienemmät tehtävät yhteen ja antaa niille merkityksen ja suunnan. Sprintin yleisin pituus on 2 viikkoa, mutta se voi kestää maksimissaan 30 päivää ja esimerkiksi vain viikon. Sprintin aikana tiimi ja Product Owner viestivät aktiivisesti tekemisistä ja auttavat toisiaan. Koko tiimi on vastuussa Sprintin onnistumisesta, ei kukaan yksin.
  • Sprintin suunnittelu (Sprint Planning)

    Sprintti-sateenkaaren alku! Joka toinen viikko tässä tapahtumassa aloitetaan uusi 2- viikon Sprint. Product Owner valmistautuu ehdottamaan Sprintin yleistä tavoitetta eli jotakin teemaa/otsikkoa, joka sitoo pienempiä tekemisiä yhteen. Kehittäjät taas vastaavat itse Sprint-suunnitelman tekemisestä eli valitsevat tuotteen backlogilta tavoitteeseen liittyviä, valmiiksi muotoiltuja tekemisiä ja arvioivat niiden kokoluokan. Samalla koko tiimi käy keskustelun siitä, että ne ymmärretään samalla tavalla. Kehittäjät päättävät, kuinka monta asiaa, esim. käyttäjätarinaa, he ehtivät tehdä sprintin aikana. Tarvittaessa muokataan vielä sprintin tavoitteita. Kun asiasta päästään yhteisymmärrykseen, Sprintti voi alkaa.

    Sprintin suunnittelussa tulisi vastata seuraavaan 3 kysymykseen:

    1.) Miksi tämä sprintti on arvokas? (tavoite)
    2.) Mitä tässä sprintissä voidaan saada valmiiksi?
    3.) Miten valittu työ saadaan valmiiksi?

  • Päivittäispalaveri (Daily)

    15-minuutin päivittäinen tiimitsekki, joka on aina samaan aikaan, samassa paikassa. Tarkoitus on syventää tiimityötä ja ratkoa yhdessä haasteita- ei raportoida toisillemme raportoimisen iloksi. Pulssipalaveri, jossa käydään läpi päivän polttavat liittyen sprintti-tavoitteeseen, ja miten voimme auttaa toisiamme niissä.

  • Sprintin katselmointi (Sprint Review)

    Sateenkaaren loppupäässä odottava konkreettinen katselmus siihen, mitä saatiin loppuvalla Sprintillä aikaiseksi. Scrum-tiimi ruotii ja demoaa lopputuloksia suunnitelmia vasten. Tärkeimpien sidosryhmien tulisi olla mukana. Menneiden havaintojen perusteella voidaan muokata tulevaa kehitysjonoa heijastelemaan keskustelussa syntyneitä havaintoja.

  • Retrospektiivi

    Sateenkaaren päässä odottaa itsetutkiskelu. Tämä on se hetki, kun tutkiskelemme laadullisesti itseämme ja tiimiämme. Mikä meni hyvin? Säilytetään sellaiset toimintamallit? Mikä olisi voinut mennä vielä paremmin? Ratkotaan se yhdessä! Parhaat ratkaisuehdotukset voidaan lisätä tulevaan kehitysjonoon. Jotkut pitävät retrospektiiviä jopa Scrumin tärkeimpänä asiana, koska siinä korostuu koko ajatuksen ydin eli jatkuva oppiminen, joka nopeuttaa tekemistä ja tekee jokaisesta työpäivästä paremman. Älkää siis skipatko tätä tapahtumaa, vaan panostakaa siihen.

    Keskustelkaa asioista Aikuisten Oikeesti. Tarkoitus on mennä asioiden ja ilmiöiden taakse. Siinä missä Sprintin katselmoinnissa keskitytään substanssiin ja lopputulokseen, Retrospektiivissä eli tuttavallisemmin Retrossa kurkkaamme yhdessä esiripun taakse. Emme kysy ainoastaan mitä tapahtui, vaan miksi? Näin voimme oppia jatkuvasti uutta ja voida paremmin.

    Yrittäkää myös aidosti kuunnella toisianne. Älä keskity siis väittämään kaverin palautetta vastaan vaikka se tekisi vähän kipeääkin. Tarkoitus on hyvä, ja teidän yhteinen.
Jaa somessa:

Tilaa uutiskirjeemme

Voit voittaa ilmaisen koulutuksen!

    Hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen kuvaamalla tavalla.

    Kun kaipaat asioihin jotain järkeä, ota yhteyttä!

    Konsultointi

    Elina Kervinen

    +358 40 55 260 22

    Buukkaa tapaaminen

    Rekrytointi, freelance-toimeksiannot

    Jutta Glad

    +358 40 540 86 64

    Buukkaa tapaaminen

    Myynti ja asiakaskokemus

    Iiro Piippo

    +358 50 339 77 05

    Buukkaa tapaaminen