Hyppää sisältöön

Agile Manifesto

Agile Manifesto

Agile-kattotermin syntyperillä käytiin salaperäinen tulevien agilekunkkujen kokous, jossa keskusteltiin ja pyöriteltiin tuntikaupalla, miten kiteyttää se johtoajatus uudistuksista, jotka porukka selkeästi jakoi ajatuksen tasolla mutta ei osannut nimetä. Lopulta valkotaululle syntyi seuraava julistus, joka elää edelleen. “Arvostamme

  • Yksilöitä ja kanssakäymistä enemmän kuin menetelmiä ja työkaluja
  • Toimivaa ohjelmistoa enemmän kuin kattavaa dokumentaatiota
  • Asiakasyhteistyötä enemmän kuin sopimusneuvotteluja
  • Vastaamista muutokseen enemmän kuin pitäytymistä suunnitelmassa

Jälkimmäisilläkin asioilla on arvoa, mutta arvostamme ensiksi mainittuja enemmän.

Mitäs tämä nyt sitten aikuisten oikeesti kohta kohdalta meinaa?

Ensiksi on kommentoitava yleisesti kohtaa “jälkimmäisilläkin on arvoa”. Kun alat levittämään innolla agile-sanomaa aivan uudessa ympäristössä, saatat kohdata muutosvastarintalintujen lirkutusta juuri siltä osin, että agile-maailmassa jätettäisiin kaikki suunnittelematta, dokumentoimatta, tai sopimatta.

Ei.

Julistus puhuu prioriteeteista. Se puhuu siitä, minne suurin osa energiastamme ja tekemisestä ohjataan. Esimerkkinä julistuksessa ei sanota, ettei ohjelmistokehitystiimin tulisi tuottaa enää mitään dokumentaatiota. Se vain asettaa arvojärjestyksessä ensimmäiseksi sen, että se mitä me dokumentoimme, ylipäänsä toimii ensin. Muutenhan koko dokumentaatio muuttuu teoreettiseksi vitsikirjaksi.

Yksilöt ja kanssakäymiset

Meillä on kaikilla korvat, suu ja aivot. Keskustelkaamme siis. Usein lyhytkin keskustelu, jossa yritämme oikeasti ymmärtää toisiamme ja käsillä olevaa aihetta johtaa suurempaan ymmärrykseen kuin kasa kiiltäviä PowerPoint-slaideja FYI-viesteissä. Tiedäthän sen ihanan tunteen, kun joskus pelkkä asian ääneen sanominen parhaalle kaverille auttaa jo samassa sekunnissa keksimään ratkaisun? Sama pätee työelämässä. Luovuus piilee aidossa kanssakäymisessä, ratkaisut ikään kuin kuplivat esille meistä, kun olemme aidosti läsnä. Älä siis piiloudu sinne JIRAan hyvä ihminen. Vetäise kollegaa hihasta.

Toimiva ohjelmisto

Alkuperäisessä julistuksessa puhutaan ohjelmistosta, koska agilen kehto oli ketterässä ohjelmistokehityksessä, mutta termi voidaan tänä päivänä ymmärtää kattamaan mitä tahansa yrityksesi palvelua tai tuotetta. Koska hei, miksi se olisi vaan niiden devaajien ja koodareiden oikeus toimia yhdessä fiksummin?

Tällä julistuksen kohdalla tarkoitetaankin tarjoomasta riippuen seuraavaa: on paljon tärkeämpää, että myymämme asia toimii oikeasti käytännössä ja tekee, mitä luvataan, kuin kirjoittaa tuhansia sivuja siitä, miten sen pitäisi ehkä toimia tai miten se on saatu toimimaan juuri sillä tavalla.

Asiakasyhteistyö

Asiakasyhteistyön nostamisella toiminnan keskiöön sopimusneuvottelujen sijaan tarkoitetaan sitä, että on varsin lyhytnäköistä ajatella, että mikäli me olemme tehneet nyt kaiken sen mitä alunperin pyydettiin, niin lälläslää, olemme onnistuneet vaikka olisitkin muuttaneet mieltäsi. Tätähän sinä pyysit!

Todellisuudessa ihmisten odotukset ja toiveet kehittyvät koko ajan maailman mukana. Voi myös olla vaikeaa oikeasti ymmärtää itseään ja omia toiveitaan, ennen kuin näkee jotain konkreettista.

Ajattelepa vaikka, että päättäisit tehdä Pientä Pintaremonttia kotonasi puolison kanssa. Hahmottelette minkä värisen seinän, millaiset listat, millaisen valaistuksen ja millaiset huonekalut tilaan haluat. Aika usein puolisosi hermot ovat palaneet jo siinä vaiheessa kun se seinä on lopulta saatu maalattua, koska saatatkin nähdessäsi seinän oikeasti muuttaa äkisti mieltäsi lopuista asioista. Tai toteatkin, että tämä väri ei olekaan luonnossa isolla seinällä sellainen kuin pienestä värinäytteestä kuvittelin.

Sama pätee asiakkaasi tarpeisiin, oli asiakkaasi sitten toinen yritys, kuluttaja, tai vaikka sisäinen, toinen osasto. Siksi ketterästi toimiessa pyritään toteuttamaan asiakkaan toiveita pienissä paloissa, ja mukauttamaan sitten palautteen perusteella tulevaa. Koska lopulta, vaikka voisitkin todistaa olevasi oikeassa alkuperäisen tilauksen suhteen, ainoastaan täyttämällä asiakkaan todelliset toiveet vähitellen sinulla on tyytyväinen asiakas vielä huomennakin.

Eli ei käytetä kuukausikaupalla aikaa siihen, että yritetään naulata kaikki asiat kiinni “sopimukseen”, jossa on kiinnitetty aikataulu sekä sisältä, ja jolla voi sitten paukuttaa kumppania päähän kun asiat muuttuvat ja käytetään hulppeat summat rahaa muutoshallintaan. Sen sijaan, lähdetään liikkeelle perusasioilla: millaisella tiimillä asiat tehdään, mikä on tavoite, minkälaisella backlogilla toimitaan? Sitten lähdetään ketterien periaatteiden mukaisesti etenemään siten, että aina säännöllisin väliajoin demotaan, mitä on saatu aikaiseksi ja muutetaan suuntaa tarvittessa.

Vastaaminen muutokseen

Jos katsot nyt loppuviikon säätiedotusta ja siellä povataan sadetta, laitatko perjantaina päälle sadetakin, vaikka aurinko sittenkin helottaisi täydeltä taivaalta? Tuskinpa vain. Miksi siis toimisit näin työpiirissä?

Niin hassulta kuin se kuulostaakin, ei työprojekteissa ei ole perinteisesti tavatonta pyöriä väärässä vaatetuksessa sään muuttuessa. Tämä johtuu siitä, että perinteisesti operatiivisessa suunnittelussa ja johtamisessa on arvostettu ennustettavuutta ja pitkän tähtäimen suunnitelmia empiirisen reagoinnin sijaan.

Ketterän arvoista yksi tärkein onkin siis vastaaminen muutoksen. Muutoksen syleily innolla ja uteliaisuudella on se ratkaiseva tekijä, joka tekee ketterästä tiimistä kompetentin vielä ylihuomennakin.

Jaa somessa:

Tilaa uutiskirjeemme

Voit voittaa ilmaisen koulutuksen!

    Hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen kuvaamalla tavalla.

    Kun kaipaat asioihin jotain järkeä, ota yhteyttä!

    Konsultointi

    Elina Kervinen

    +358 40 55 260 22

    Buukkaa tapaaminen

    Rekrytointi, freelance-toimeksiannot

    Jutta Glad

    +358 40 540 86 64

    Buukkaa tapaaminen

    Myynti ja asiakaskokemus

    Iiro Piippo

    +358 50 339 77 05

    Buukkaa tapaaminen