Hyppää sisältöön

Lean ja liinisti

Lean ja liinisti

Lean on liiketoiminnan oheistoimintoihin ja byrokraattiseen säätöön kohdistuva perusteellinen laihdutuskuuri. Lean meinaa ameriikan kielellä hoikkaa ja solakkaa, ja juuri sitä lean-ajattelussakin tavoitellaan. Lean pyrkii eliminoimaan hukkaa eli sitä turhaa tauhkaa, joka vie aikaa ja energiaa olennaiselta.

Liinisti toimiessa pyritään siis karsimaan kaikkea ylimääräistä, ja keskittymään olennaiseen. Jokainen “liinisti” toimiva ammattilainen miettiikin aina kerran ja kaksi, onko tässä minun ja meidän touhussa nyt oikeasti jotain järkeä? Millä rutiineilla ja tekemisillä tuotamme eniten arvoa? Millä säädöllä taas mahdollisesti jopa vähennämme tuottamaamme arvoa?Tekemällä paljon epäolennaista meillä jää vähemmän aikaa ja energiaa olennaiseen. Tämä saattaa näkyä ihan sinne asiakkaalle asti, jos esimerkiksi tuotteessamme ja palvelussamme on niin paljon kermaa päällä, että itse kakku hukkuu sen alle lahjakkaasti. Toisaalta, sisäisessä työssä hukka voi tarkoittaa esimerkiksi loputtomia palavereita ilman selkeää agendaa, tai rutiininomaisesti tuotettavia raportteja ja PowerPoint-esityksiä joita kukaan ei koskaan lue.Lean-ammattilainen miettii esimerkiksi virtaustehokkuutta ja pyrkii ohjaamaan organisaation iloisena syöksyilevää virtaa oikeaan suuntaan, kohti asiakkaan imua. Nämä termit onneksi kuvaavat jo mielikuvien tasolla aika hyvin sitä, mistä tässä on kyse. Virtaustehokkuutta voi vahvistaa poistamalla virran tieltä kiviä ja hukkaa, jotta virta juoksisi siihen oikeaan, olennaisimpaan suuntaan mahdollisimman tehokkaasti. Virran piennarta voi vahvistaa määrittelemällä tarkasti, mitä se olennainen on.Liinistin varrella virran harjoittama imuohjaus taas perustuu siihen, mihin tämä virta pitäisi loppujen lopuksi juosta. Ainoa joka osaa vastata tähän kysymykseen oikein, on liinistin loppuasiakas. Vaikka kaikki tiet vievät Roomaan, kaikki asiakkaat eivät. Liinisti siis pyrkii imuohjaamaan organisaation virran asiakkaan mereen vain jos kysyntää on. Eli suomeksi sanottuna: valmistamaan tuotteita ja palveluita vain tilauksesta, ei pöytälaatikkoon huvikseen pölyyntymään.Liinistin arkkivihollinen on se väärään suuntaan ohjaava pato, joka nousee terhakkaan liinistin asiakasvirran tielle ajatuksella että “kun ne asiat on aina tehty näin”. Liinistin mielestä tällainen ajattelu on byrokraattista hukkaa. Liinisti ei välitä missä asiakkaan meri oli ennen talvisotaa, vaan minne virrat tulisi ohjata nyt.

Tilaa uutiskirjeemme

Voit voittaa ilmaisen koulutuksen!

    Hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen kuvaamalla tavalla.


    Kun kaipaat asioihin jotain järkeä, ota yhteyttä!

    Asiakaskokemus ja myynti

    Pauline Ranta

    +358 41 505 7255

    Buukkaa tapaaminen

    Asiakaskokemus ja myynti

    Heidi Grönroos

    +358 50 3879037

    Buukkaa tapaaminen

    Konsultointi

    Elina Kervinen

    +358 40 55 260 22

    Buukkaa tapaaminen

    Rekrytointi, freelance-toimeksiannot

    Jutta Glad

    +358 40 540 86 64

    Buukkaa tapaaminen

    Koulutukset ja työpajat

    Raija Harle

    +358 40 747 29 22

    Buukkaa tapaaminen