Käyttäjätarina (user story)
Käyttäjätarina eli user story on tapa kuvata ja pilkkoa tiimin luomaa konkreettista arvoa. Käyttäjätarina kiteyttää asiakkaan tarpeen – mikä on ominaisuus, kuka ominaisuutta tarvitsee, mihin ja miksi.
Esimerkiksi:
Sivuston satunnaisena käyttäjänä haluan kirjautua helposti kertakäyttökoodilla, jottei minun tarvitse muistaa käyttäjätunnuksia ja salasanoja.
Tässä tapauksessa:
Kuka: sivuston satunnainen käyttäjä
Mitä: kirjautuminen helposti kertakäyttökoodilla
Miksi (arvo): ei tarvitse muistaa erillistä salasanaa palveluun
Teknisten asioiden kirjoittaminen käyttäjätarina-muotoon edistää myös tiimityötä. Se rohkaisee ja muistuttaa koko tiimiä palaamaan kerta toisensa jälkeen siihen, miksi jotain asiaa tehdään. Sellaisia asioita on myös helpompi priorisoida keskenään, joiden arvo on selkeästi kirjoitettu ja kaikkien nähtävillä. Kolmanneksi se rohkaisee keskustelemaan ja asioiden haastamista rakentavasti – onko tämä sittenkään näin tai onko tämä oikeasti arvokasta? Asioista, joita emme ymmärrä, onko hankala tai mahdoton keskustella. Jos emme ymmärrä, pysymme useimmiten vaiti ja turhaudumme.
Käyttäjätarinoihin liittyykin niin sanottu 3C periaate eli card, conversation ja confirmation. Eli ei riitä, että käyttäjätarina on kirjoitettu Jiraan, vaan keskutelulla on varmistettava, että kaikki ymmärtävät tarinan samalla tavalla. Keskustelun perusteella voidaan myös kirjata hyväksymiskriteerit, jotka vahvistavat mitä lopputuloksena pitää syntyä.