Hyppää sisältöön

Käyttäjätarina (user story)

Käyttäjätarina (user story)

Käyttäjätarina eli user story on tapa kuvata ja pilkkoa tiimin luomaa konkreettista arvoa. Käyttäjätarina kiteyttää asiakkaan tarpeen – mikä on ominaisuus, kuka ominaisuutta tarvitsee, mihin ja miksi.

Esimerkiksi:

Sivuston satunnaisena käyttäjänä haluan kirjautua helposti kertakäyttökoodilla, jottei minun tarvitse muistaa käyttäjätunnuksia ja salasanoja.

Tässä tapauksessa:

Kuka: sivuston satunnainen käyttäjä
Mitä: kirjautuminen helposti kertakäyttökoodilla
Miksi (arvo): ei tarvitse muistaa erillistä salasanaa palveluun

Teknisten asioiden kirjoittaminen käyttäjätarina-muotoon edistää myös tiimityötä. Se rohkaisee ja muistuttaa koko tiimiä palaamaan kerta toisensa jälkeen siihen, miksi jotain asiaa tehdään. Sellaisia asioita on myös helpompi priorisoida keskenään, joiden arvo on selkeästi kirjoitettu ja kaikkien nähtävillä. Kolmanneksi se rohkaisee keskustelemaan ja asioiden haastamista rakentavasti – onko tämä sittenkään näin tai onko tämä oikeasti arvokasta? Asioista, joita emme ymmärrä, onko hankala tai mahdoton keskustella. Jos emme ymmärrä, pysymme useimmiten vaiti ja turhaudumme.

Käyttäjätarinoihin liittyykin niin sanottu 3C periaate eli card, conversation ja confirmation. Eli ei riitä, että käyttäjätarina on kirjoitettu Jiraan, vaan keskutelulla on varmistettava, että kaikki ymmärtävät tarinan samalla tavalla. Keskustelun perusteella voidaan myös kirjata hyväksymiskriteerit, jotka vahvistavat mitä lopputuloksena pitää syntyä.

Tilaa uutiskirjeemme

Voit voittaa ilmaisen koulutuksen!

Kun kaipaat asioihin jotain järkeä, ota yhteyttä!

Asiakaskokemus ja myynti

Pauline Ranta

+358 41 505 7255

Buukkaa tapaaminen

Asiakaskokemus ja myynti

Heidi Grönroos

+358 50 3879037

Buukkaa tapaaminen

Konsultointi

Elina Kervinen

+358 40 55 260 22

Buukkaa tapaaminen

Rekrytointi, freelance-toimeksiannot

Jutta Glad

+358 40 540 86 64

Buukkaa tapaaminen

Koulutukset ja työpajat

Raija Harle

+358 40 747 29 22

Buukkaa tapaaminen