Balanced Scorecard
Balanced Scorecard (tasapainotettu tuloskortti) on strateginen johtamisjärjestelmä, joka kehitettiin 1990-luvun alussa Robert S. Kaplanin ja David P. Nortonin toimesta. Sen tarkoituksena on auttaa organisaatioita kääntämään strategiansa konkreettisiksi toimiksi ja mittareiksi. Balanced Scorecard tarjoaa kattavan kuvan organisaation suorituskyvystä, koska se tarkastelee menestystä useista eri näkökulmista. Tämä auttaa varmistamaan, että organisaation toiminta on tasapainossa ja että kaikki tärkeät osa-alueet otetaan huomioon.
Balanced Scorecardin neljä pääperspektiiviä ovat taloudellinen näkökulma, asiakasperspektiivi, sisäisten prosessien näkökulma, sekä oppimisen ja kasvun näkökulma.
Balanced Scorecard auttaa organisaatioita:
- Selkeyttämään ja jalkauttamaan strategiaansa.
- Seuraamaan ja mittaamaan suorituskykyä kokonaisvaltaisesti.
- Tasapainottamaan lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteita.
- Parantamaan sisäistä ja ulkoista viestintää.
- Kohdistamaan resursseja strategisesti tärkeisiin kohteisiin.
Implementoimalla Balanced Scorecardin organisaatio pystyy varmistamaan, että kaikki strategian osa-alueet ovat linjassa ja että ne tukevat toisiaan kohti yhteisiä tavoitteita.