Käyttäjätarina (user story)
Käyttäjätarina eli user story on sellainen tapa kuvata ja pilkkoa tiimin luomaa konkreettista arvoa, jonka mummosikin ymmärtää. Käyttäjätarina kiteyttää asiakkaan tarpeen – mikä on ominaisuus, kuka ominaisuutta tarvitsee, mihin ja miksi. Esimerkiksi:
Sivuston satunnaisena käyttäjänä haluan kirjautua helposti kertakäyttökoodilla, jottei minun tarvitse muistaa miljoonia käyttäjätunnuksia ja salasanoja.
Tässä tapauksessa:
Kuka: sivuston satunnainen käyttäjä
Mitä: kirjautuminen kertakäyttökoodilla
Miksi (arvo): helppous
Teknisten asioiden kirjoittaminen käyttäjätarina-muotoon edistää myös tiimityötä. Se rohkaisee ja muistuttaa koko tiimiä palaamaan kerta toisensa jälkeen siihen, miksi jotain asiaa tehdään. Sellaisia asioita on myös helpompi priorisoida keskenään, joiden arvo on rautalangasta väännetty ja kaikkien nähtävillä. Kolmanneksi se rohkaisee keskustelua ja asioiden rakentavaa haastamista- onko tämä sittenkään näin tai arvokasta? Asioista, joita emme ymmärrä, onko hankala tai mahdoton keskustella. Jos emme ymmärrä, pysymme useimmiten vaiti ja turhaudumme.
Käyttäjätarinoihin liittyykin niin sanottu 3C periaate eli card, conversation ja confirmation. Eli ei riitä, että käyttäjätarina on kirjoitettu Jiraan, vaan keskutelulla on varmistettava, että kaikki ymmärtävät tarinan samalla tavalla. Keskustelun perusteella voidaan myös kirjata hyväksymiskriteerit, jotka vahvistavat mitä lopputuloksena pitää syntyä.