Haluatteko osallistaa asiakkaitanne ja sidosryhmiänne innovointiin? Tuntuuko innovointi työläälle, koska aika ei riitä järjestelyihin ja menetelmien miettimiseen? Toteuta meidän kanssamme mukaansatempaava innovointityöpaja, jonka tuloksena syntyy jotain kokonaan uutta – ymmärrettävästi kuvattuna ja niin että kaikki osallistujat pääsevät vaikuttamaan. Autamme sinua ideoimaan ja innovoimaan uusia ratkaisuja ennakkoluulottomasti ja asiakaslähtöisesti, oli kyse sitten kokonaan uuden luomisesta tai olemassa olevan toiminnan kehittämisestä.
Työpajan rakenne
Innovaatiotyöpaja rakennetaan niin, että kaiken keskiössä ovat liiketoimintasi sekä uuden asiakasarvon luominen. Voimme toteuttaa sinulle joko yksittäisen innovointipäivän tai auttaa fasilitoimaan koko innovointiprosessin ideasta konseptiksi asti. Ammattitaitoiset fasilitoijamme tukevat sinua niin, että voit itse keskittyä täysillä ideointiin fasilitoinnin ja järjestelyjen miettimisen sijasta.
Innovointityöpaja sisältää tyypillisesti seuraavat työvaiheet:
- Innovointihaasteen määrittämisen yhteistyössä kanssasi
- Alkukartoituksen, joka toteutetaan innvointipäivään osallistuville joko haastatteluin tai kyselyllä. Tarvittaessa teemme alkukartoituksen myös asiakastarpeiden osalta
- Alkukartoituksen analysoinnin ja johtopäätökset innovointipäivän tueksi
- Innovointipäivän rakenteen ja menetelmien suunnittelun alkukartoituksen pohjalta sekä innovointipäivässä tarvittavan esitysmateriaalin ja ohjeistuksen tuottamisen
- Innovointipäivän toteutuksen ja fasilitoinnin joko livenä tai virtuaalisesti
- Palautekyselyn osallistujille ja palautteen analysoinnin innovointipäivän jälkeen
- Innovointipäivän lopputulosten dokumentoinnin ja yhteenvedon tuottamisen
- Yhteenvetopalaverin kanssasi
Innovointipäivän agenda voi olla esimerkiksi seuraavanlainen:
- Intro, esittäytymiset ja osallistujien odotukset päivälle (15 min)
- Alustus alkukartoituksen pohjalta (15 min)
- Uusien ideoiden tuottaminen pienryhmissä / teemoittain (1,5 h)
- Lounas (45 min)
- Ideoiden ryhmittely ja äänestys tärkeimmistä jatkotyöstettävistä ideoista (1 h)
- Tärkeimpien ideoiden jalostus pidemmälle pienryhmissä, kahvitauko ideoiden jalostuksen lomassa (1,5 h)
- Jalostettujen ideoiden esittelyt, eli “pienryhmien myyntipuheet” (30 min)
- Parhaiden ideoiden valinta (30 min)
- Jatkotoimenpiteet ja päivän lopetus (15 min)
Pidemmässä innovointiprosessissa autamme sinua viemään parhaat ideat toimiviksi konsepteiksi asti. Konseptoinnissa hyödynnämme asiakaslähtöisen kehittämisen menetelmiä ja palvelumuotoiluosaamistamme. Konseptointityöpajat räätälöimme aina tarpeesi mukaisiksi.