Hyppää sisältöön

Se parempi retrospektiivi

Hyvin fasilitoitu retrospektiivi auttaa tiimiä sukeltamaan syvemmälle omiin toimintatapoihinsa. Avoin keskustelu auttaa tiimiä löytämään parempia tapoja tehdä työtä.

Retro eli retropektiivi on yksi agile-tekemisen tärkeimmistä kulmakivistä. Jatkuva parantaminen onnistuu vain, jos pystymme ymmärtämään, missä meidän tulisi kehittyä. Liian usein retrospektiivissä ajaudutaan puhumaan pinnallisesti substanssi-asioista, vaikka sen todellinen arvo perustuu siihen, että pääsemme pureutumaan syvälle toimintamalleihin ja vuorovaikutukseen. Ainoastaan toimintaamme muuttamalla voimme vaikuttaa siihen, mitä saamme yhdessä aikaiseksi.

Työpajassa voimme tarpeidesi mukaan keskittyä johonkin tiettyyn ongelma-alueeseen, tai pohtia tiimin tekemistä laajemmin. Samaten, voimme keskittyä parin viikon aikajaksoon tai katsoa pidempää aikaväliä.

Ketterään tekemiseen erikoistuneena talona olemme vetäneet satoja retrospektiivejä erilaisissa toimintaympäristöissä, työyhteisöissä, tiimeissä ja projekteissa. Hyödyntämällä retro-työpajaamme opit myös pitämään parempia retrospektiivejä itsenäisesti.

Tässä työpajassa:

  • Kertaat retrospektiivin perusteet: miksi retro on niin olennainen osa agile-tekemistä, ja millainen on hyvä retrospektiivi?
  • Sovitaan työpajalle yhteiset säännöt
  • Osallistut hyvin fasilitoituun retrospektiiviin, ja pääset siten paremmin tiimin tai yksikön haasteisiin kiinni
  • Opit samalla fasilitoimaan itse toiminnallisen retrospektiivin

Tilaa retrospektiivi tai pyydä lisätietoa


    Tässä joitakin vinkkejä tehokkaaseen tapahtumaan:

    1) Aseta puitteet: Aloita luomalla turvallinen ja avoin ympäristö, jossa tiimin jäsenet voivat jakaa ajatuksiaan ja mielipiteitään mukavasti.

    2) Kerää dataa: Kerää tietoa siitä, mikä toimi hyvin, mikä ei toiminut hyvin ja muut havainnot tai palaute tiimin jäseniltä.

    3) Tuota oivalluksia: Analysoi kerätty data ja tunnista tärkeät mallit ja teemat, jotka ilmenivät tarkastelujakson aikana.

    4) Päätä mitä tehdä: Saatujen oivallusten perusteella määritä, mitä toimia voidaan tehdä tiimin suorituskyvyn parantamiseksi ja priorisoi ne.

    5) Sulje retrospektiivi: Päätä tapahtuma selvällä ymmärryksellä siitä, mitä toimia toteutetaan, kuka on vastuussa niistä ja milloin ne on tarkoitus saada valmiiksi.

    6) Seuraa jälkikäteen: Varmista, että retrospektiivin aikana sovitut toimenpiteet tarkastellaan seuraavassa retrossa, jotta varmistetaan edistyminen ja tiimin jatkuva oppiminen ja kehitys.

    Tilaa uutiskirjeemme

    Voit voittaa ilmaisen koulutuksen!

      Hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen kuvaamalla tavalla.


      Kun kaipaat asioihin jotain järkeä, ota yhteyttä!

      Asiakaskokemus ja myynti

      Pauline Ranta

      +358 41 505 7255

      Buukkaa tapaaminen

      Asiakaskokemus ja myynti

      Heidi Grönroos

      +358 50 3879037

      Buukkaa tapaaminen

      Konsultointi

      Elina Kervinen

      +358 40 55 260 22

      Buukkaa tapaaminen

      Rekrytointi, freelance-toimeksiannot

      Jutta Glad

      +358 40 540 86 64

      Buukkaa tapaaminen

      Koulutukset ja työpajat

      Raija Harle

      +358 40 747 29 22

      Buukkaa tapaaminen