Hyppää sisältöön

5 tapaa munata transformaatio varmasti

Jaa somessa:

Alansa aiemmin johtava Iso Yritys oli yrittänyt jo vuosia tehdä kunnianhimoista transformaatiota vastatakseen muuttuvaan markkinaan. Kaikki olivat aluksi Siis Aivan Super Innoissaan. Miljoonia kuitenkin paloi ja kärysi, ja tuloksia ei vaan näkynyt. Vähitellen muutoshankkeista yksi toisensa jälkeen tuli jopa käytävävitsi. Parhaita osaajia lähti nopeammin kuin kukaan ehti oppia heidän nimiään. Omistajat suuttuivat. Johto hikoili. Kaikkia ahdisti.

Kuulostaako tutulta? Tämä on valitettavan usein tilanne suurissa organisaatioissa, kun lähdetään tekemään ”transformaatiota” tai ”digitalisaatiota”. Alta löydät pitkään kokemukseemme perustuvan Epäonnistumisen Reseptin, jolla varmasti munaat muutoshankkeessasi. Käänteisenä: kun vältät nämä virheet, onnistut varmemmin.

1. Mene teknologia edellä ja vaadi kaikki kerralla heti nyt

Muutos ei tapahdu siirtämällä samoja, vanhentuneita toimintamalleja toisesta järjestelmästä toiseen. Kaiken tulisi alkaa kysymyksestä: miten asiakkaiden odotukset ovat muuttuneet nykypäivänä? Miten meidän tulisi ratkoa asiakkaiden ongelmia tehdäksemme itsestämme arvokkaita? Vasta tietäessäsi vastaukset näihin kysymyksiin voit osaavien arkkitehtien ja devaajien voimin löytää parhaat ratkaisut oikeista teknologioista. Jos haluat epäonnistua täydellisesti, muista jättää myös priorisointi välistä. Listaa kaikki vaatimukset maan ja taivaan väliltä ja pari päälle, ja aloita niiden osalta iso arkkitehtuuriselvitys. Nopeammin ehkä kuitenkin olisit perillä, jos aloittaisit pieni ja asiakaskeskeinen askel kerrallaan?

2. Höpötä omistajuudesta, mutta mikromanageeraa ja säilytä Vanha Valta

Muutoshankkeet alkavat usein siitä, että perustetaan erilaisia ketteriä rooleja tuoteomistajasta Agile Coachiin, ja hehkutetaan Ison Yrityksen kuukausipalavereissa kuinka tärkeitä nämä uudet tekemiset ja osaajat ovat. Valitettavan usein edelliset valta- ja palkitsemisrakenteet säilyvät kuitenkin rinnakkaisina tai hallitsevina, eikä niitä oikeasti korvata. Tai: rooleihin nimetään aina samoja henkilöitä, valmentamatta heitä kunnolla uuteen tapaan toimia. Tittelillä se ei nimittän ratkea. Jos haluat uusien osaajien ja osaamisen kukoistavan, näytä se kouluttamalla, palkkapussissa, johtopaikoissa, sekä anna oikeaa omistajuutta ja päätösvaltaa—eli luottamusta—tiimeille ja tekijöille. Luultavasti et tiedä paremmin kuin asiaan vihkiytynyt ammattilainen.

3. Älä uudista osto- tai hankinta ja rekryprosesseja

Usein halutaan tehdä uudella tavalla ja ostaa uusia, jatkuvasti kehittyviä palveluita. Silti toimintaa tukevat ja rajaavat prosessit- kuten palveluiden ja teknologioiden osto- ja hankinta, rekrytointi, tai budjettisuunnittelu- toimivat täysin vanhan projektimaailman ehdoin. Myyntiorganisaation tavoitteita ja toimintatapaa ei muutetan. Vanha säilyy ja ahmaisee pian uuden mahdottomuuteensa. Mieti mitä tiimisi tarvitsevat onnistuakseen.

4. Hautaa parhaat ideat NDA-pinon alle ja palaa uhmaikään

Muistatko kun tulit uhmaikään ja halusit tehdä kaiken ”ihan itte”? Nykymaailmassa menestyneimmät yritykset hakevat fokusta ja hyödyntävät joustavaa kumppaniverkostoa ja alustataloutta. Pelko ideoiden varastamisesta on usein turhaa, jos keskitytään olennaiseen, koska menestymiseen vaikuttaa niin moni muukin asia kuin idea itse. Sen sijaan, jos yrität säheltää arvoketjun jokaista palasta, toiminnastasi tulee helposti pirstaleista ja keskinkertaista. Keskity siihen, missä olet hyvä, ja opettele verkostoitumaan. Palkkaa myös modernin tietoturvan asiantuntijoita suoraan tiimeihin, jotta et joudu tekemään ihan itte vain tietovuodon pelossa.

5. Ongelma? Perusta Ohjausryhmä!

Liian usein jokaiselle tärkeälle hankkeelle ja aloitteelle perustetaan oma ohjausryhmä. Tarkoitus on toki hyvä. On totta, että ketterässä tekemisessä esteiden poistaminen tiimien ja tekijöiden tieltä on avainasemassa. Miten se tehdään on kuitenkin avain onnistumiseen. Jos olet onnistunut taklaamaan kohdan kaksi, ja antamaan oikeaa omistajuutta tiimeille, et tarvitse ohjausryhmää jokaiseen raporttiin ja ongelmaan.

Tiimi hoitaa. Luota. Saatat hämmästyä.

Lähde fiksummalle muutosmatkalle kanssamme. Aloita se täältä

Tilaa uutiskirjeemme

Voit voittaa ilmaisen koulutuksen!

    Hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen kuvaamalla tavalla.


    Kun kaipaat asioihin jotain järkeä, ota yhteyttä!

    Asiakaskokemus ja myynti

    Pauline Ranta

    +358 41 505 7255

    Buukkaa tapaaminen

    Asiakaskokemus ja myynti

    Heidi Grönroos

    +358 50 3879037

    Buukkaa tapaaminen

    Konsultointi

    Elina Kervinen

    +358 40 55 260 22

    Buukkaa tapaaminen

    Rekrytointi, freelance-toimeksiannot

    Jutta Glad

    +358 40 540 86 64

    Buukkaa tapaaminen

    Koulutukset ja työpajat

    Raija Harle

    +358 40 747 29 22

    Buukkaa tapaaminen