Hyppää sisältöön

Kehitätkö prosesseja vai arvontuottoa?

Jaa somessa:

Prosessit ovat turhia. Tai jopa vaarallisia.

Prosessin taakse on helppo piiloutua, jättää asiakas eksymään tikettijonoon ja sääntöviidakkoon. Moni prosessi estää arvontuoton jäykkyydellä ja hitaudella. On usein helpompaa jättää asioita tekemättä, kuin heittäytyä prosessin armoille.

Ei kukaan prosesseilla pahaa tarkoita. Järkevyyttä ja tehokkuutta touhulla on alunperin haettu.

Jossain vaiheessa homma vaan lähti lapasesta. Ja siinä sivussa ihmisiltä toivo, että joskus voisi saada jotain aikaankin. Lähdettiin ajamaan prosesseja oman siilon näkökulmasta ja unohdettiin asiakkaat.

Ja sitten ihmiset alkoivat tietenkin kiertää prosesseja, keksiä oikopolkuja ja kerätä ystävänpalveluksia. Ja niin prosessit menettivät merkityksensä.

Pärjättäiskö me ilman prosesseja? 

Jos unohdettaisiin prosessit ja tehtäisiinkin vaan selkeät pelisäännöt joilla toimitaan?

“Kyllähän se pienissä yrityksissä onnistuu, mutta kun me ollaan niin iso”, sanoo Prosessihemmo. Ja tottahan se on, että organisaation kasvaessa homma vaikeutuu.

Tarvitaan uudenlaista ajattelua, että isommankin organisaation saa soutamaan samaan suuntaan. Vaaditaan oikeanlaisen kulttuurin luomista ja ylläpitoa, hyvää johtajuutta. Lisäksi on löydettävä vielä innostava tulevaisuuden suunta ja selkeitä prioriteetteja, sillä merkityksellisyys on valtaosalle ihmisistä työssä tärkeintä.

Mahdollista prosessiton elämä isommassakin organisaatiossa kuitenkin on. Lue vaikka Zapposin tarina (englanniksi).

Harva organisaatio on vielä valmis luopumaan prosesseista. Mutta olisiko aika tarkastella omaa säännöstöä ilman vaaleanpunaisia laseja? Faktoja keräämällä ja mittaamalla voitte nähdä missä homma tökkää ja suunnitella sekä kokeilla parannuksia. Voitte “liinata” eli virtaviivaistaa tekemistä asiakaskokemuksen parantamiseksi ja poistaa turhia hidasteita.

Entäs se arvontuotto?

Organisaatio, joka ei ymmärrä mitä arvoa se tuottaa tai mitä asiakas tarvitsee, ei tee tulosta. Paitsi ehkä hirveällä mäihällä.

Pitäisikö siis kaikki paukut laittaa arvontuottoon? Ehdottomasti!

Mene asiakkaan luokse ja kysy, mitä mieltä hän on tuotteesta tai miksei ole ostanut tuotettasi. Seuraa myyntiä. Kehitä uutta tuotetta tai palvelua pieni pala kerrallaan ja varmista joka välissä asiakkaalta, että tuotteesi oikeasti on ratkaisu asiakkaan todelliseen ongelmaan. 

Suunnittele – kehitä – testaa – mukauta, nopealla syklillä. Kuulostaako tutulle? Tämä tuotekehityssykli on 50-luvulta, mutta samalla tavalla kokeilukulttuurin käsikirja Lean Startup lähestyy uuden kehittämistä. Mitataan arvoa ja opitaan asiakkailta mahdollisimman nopeasti, sen sijaan että heitetään miljoonia tuotekehitykseen, josta jää vain luu käteen.

Ja jos arvoa ei synny, niin keskeytetään huonot hankkeet jo alkumetreille ja keskitytään arvoa tuottaviin hankkeisiin. Yksinkertaista, eikö? Ei vain aina niin helppoa.

Kehitetään prosesseja asiakas edellä

Muokkaan vähän tuota ihan ensimmäistä lausetta, kun arvelen ettei teilläkään vielä prosesseista haluta luopua.

Prosessit, jotka eivät kehity jatkuvasti asiakasta ja tekijöitä kuunnellen, ovat turhia.

Turha prosessi on kuin hoitamaton auto. Ensin alkaa näkyvyys heikentyä lasien likaantuessa. Pian autosta tulee vaarallinen, kun sähkövika iskee tai renkaan kulutuspinta hioutuu pois.

Ota prosesseissakin järki käteen ja anna tekijöille itselleen valtaa kehittää niitä. Löydä tasapaino, miten saadaan nopeasti arvoa aikaan ja miten prosessit saadaan parhaiten tukemaan arvontuottoa. Bonuksena: samalla, kun prosessit yksinkertaistuvat, ja turhat askelmat poistuvat, myös ihmisten motivaatio paranee. 

Kun opettelet tuottamaan ja mittaamaan arvoa, kaikki voittavat. Ja siksi olemme täällä – me haluamme auttaa organisaatiotasi voittamaan, tehden samalla työstä mielekkäämpää. 

Haluatko kuunnella minun “Kehitätkö prosesseja vai arvontuottoa” esityksen Prosessipäiviltä? Jätä tähän sähköpostisi, niin lähetän sinulle linkin pikimmiten!

    Hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen kuvaamalla tavalla.

    Sinua saattaa kiinnostaa

    Kun kaipaat asioihin jotain järkeä, ota yhteyttä!

    Myynti ja asiakaskokemus

    Iiro Piippo

    +358 50 339 77 05

    Buukkaa tapaaminen

    Konsultointi

    Elina Kervinen

    +358 40 55 260 22

    Buukkaa tapaaminen