Hyppää sisältöön

KPI vs. OKR – miten mallit eroavat toisistaan?

Jaa somessa:

Vuosi lähenee loppuaan, ja monissa yrityksissä käännetään katsetta jo seuraavaan vuoteen, ja etenkin seuraavan vuoden tavoitteisiin. Tutkimusten mukaan yli 90% organisaatioista on käytössä jonkinlaiset tavoitteet, eli tavoitteet ovat tekijä, jonka tulisi ohjata jotakuinkin jokaisen meistä toimintaa omassa työssään. Yritysten ja liiketoimintayksiköiden tavoitteiden suunnittelussa ja seurannassa törmää usein käsitteisiin OKR ja KPI. Tiedätkö, miten nämä kaksi tavoitteisiin liittyvää mallia eroavat toisistaan? Voiko yrityksessä olla käytössä sekä OKR:t että KPI:t? Paneudumme tässä kirjoituksessa näiden kahden lähestymistavan eroihin, sekä siihen kuinka organisaatiot voivat saada merkittävää hyötyä molempien järkevästä käytöstä.

Strategian suunnittelua

KPI mittaa suorituskykyä

KPI (Key Performance Indicator), eli suomeksi käännettynä keskeinen suorituskykymittari, on nimensä mukaisesti mittari jollekin yrityksen tai liiketoimintayksikön keskeiselle suoritukselle. KPI:t auttavat organisaatioita ymmärtämään kuinka hyvin oman liiketoiminnan keskeiset tavoitteet on saavutettu. Eri liiketoiminta-alueilla voi olla erilaisia suorituskykymittareita, esimerkiksi asiakastyytyväisyys, liikevaihto, kannattavuus sekä vaikkapa työntekijätyytyväisyys.

KPI:den asettaminen ja seuranta on yksinkertainen tapa pitää mielessä mitkä ovat yritykselle tärkeät mitattavat tavoitteet, ja keskittyä niiden parantamiseen ja saavuttamiseen. Mittaristo kertoo helposti ja yksiselitteisesti jos jollain osa-alueella homma ei toimi, ja organisaatio pystyy reagoimaan asiaan.

OKR määrittää suuntaa ja innostaa

OKR (Objectives and Key Results), eli suomennettuna tavoitteet ja avaintulokset -malli on organisaatioden strategisten tavoitteiden suunnitteluun, toteutukseen ja seurantaan kehitetty yksinkertainen malli. Mallissa asetetaan organisaatiolle tavoitteet (Objectives) ja niiden saavuttamista mittaavat avaintulokset (Key Results). Avaintulokset yleensä vielä palastellaan tehtäviksi, jotka suorittamalla avaintulos katsotaan täytetyksi.

OKR-mallin tavoitteet kuvaavat tavoitetilaa, eli sitä mitä organisaatio pyrkii saavuttamaan tarkastelujakson aikana. Tavoitteet ovat laadullisia, ja ne voivat olla kunnianhimoisia ja innostavia, ja niiden tulisi kuvata haluttua muutosta. Tavoitteiden saavuttamista mittaavat avaintulokset (Key Results) taas ovat konkreettisia ja mitattavia kriteerejä joiden pohjalta tavoitteiden saavuttamista voidaan arvioida. Avaintulosten tulisi olla kvantitatiivisia ja aikarajoitettuja.

Mittaristo vs. navigaattori

Perehtyessäni KPI- ja OKR -käsitteiden eroihin törmäsin erittäin kuvaavaan ja helposti ymmärrettävään vertauskuvaan. Jos organisaatio olisi auto, KPI olisi auton mittaristo, joka näyttää ajonopeuden, polttoaineen määrän/akun lataustason, keskikulutuksen, sekä kaiken tarpeellisen tiedon mitä kuski tarvitsee tietääkseen että auto pelittää ja matka voi jatkua sujuvasti eteenpäin. OKR-malli olisi navigaattori/karttasovellus, joka tietää määränpään, näyttää suunnan ja auttaa pysymään oikealla reitillä. Molemmat ovat siis tärkeitä onnistuneeseen automatkaan.

Nykytila vs. tulevaisuus

KPI ja OKR eroavat myös lähestymistapojen aikajänteiden osalta. KPI:t yleensä mittaavat eri osa-alueiden nykytilaa, niitä ehkä tarkastellaan viikko- tai kuukausitasolla, ja itse mittarit ovat yleensä aika vakiintuneita, eivätkä välttämättä päivity kovin usein. OKR-mallissa taas tavoite kuvaa jotain, mitä organisaatio haluaa saavuttaa tulevaisuudessa. OKR-mallin tavoitteen sanotaan myös kuvaavan haluttua muutosta nykytilaan. Tavoitteet ja avaintulokset mietitään monesti vain kvartaaliksi kerrallaan, ja avaintulosten toteutumisen tilannetta seurataan organisaatiosta riippuen ehkä kuukausittain tai muutaman viikon välein.

KPI vs OKR – molempi parempi?

Voiko organisaatiossa sitten olla käytössä sekä KPI:t että OKR:t?

Kyllä vain.

Pähkinänkuoressa siis KPI:t kertovat että organisaatio toimii ja voi hyvin ja matka jatkuu, ja OKR:t taas näyttävät suuntaa tulevaisuuteen ja pitävät organisaation oikealla polulla.

Lue lisää

Kiinnostuitko OKR-mallista?

Tutustu Taskmillin OKR-työpajaan ja pyydä tarjous omalle organisaatiollesi

Kurkkaa myös OKR-valmennukseemme ja pyydä tarjous omalle organisaatiollesi

Opi OKR puolessa tunnissa

Tilaa uutiskirjeemme

Voit voittaa ilmaisen koulutuksen!

    Hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen kuvaamalla tavalla.


    Kun kaipaat asioihin jotain järkeä, ota yhteyttä!

    Asiakaskokemus ja myynti

    Pauline Ranta

    +358 41 505 7255

    Buukkaa tapaaminen

    Asiakaskokemus ja myynti

    Heidi Grönroos

    +358 50 3879037

    Buukkaa tapaaminen

    Konsultointi

    Elina Kervinen

    +358 40 55 260 22

    Buukkaa tapaaminen

    Rekrytointi, freelance-toimeksiannot

    Jutta Glad

    +358 40 540 86 64

    Buukkaa tapaaminen

    Koulutukset ja työpajat

    Raija Harle

    +358 40 747 29 22

    Buukkaa tapaaminen