Meneekö businekset liian hyvin? Ihmiset haluaa kehittää hommaa, ja asiakkaat tykkää? Hätä ei ole tämän näköinen! Johtaja, näillä keinoilla saat helposti homman jämähtämään, ja suorastaan palaamaan suoraan kultaiselle 80-luvulle! Ja johtajan palautettua taas asemaan, joka johtajalle kuuluu, sinne pyramidin huipulle.
1. Hoida itse kaikki kivat ja haastavat tehtävät
Älä anna ihmisille mitään sellaisia tehtäviä, joissa he voisivat kehittää omaa osaamistaan. Kyllähän ihmisille riittää, että saavat puuhastella jotain pientä. Olisivat onnellisia, että saavat siitä liksaa. Lähtevät vielä talosta, jos heidän osaamista kehittää.
2. Älä kuuntele kenenkään ehdotuksia
Sinä sentään olet johtaja. Johtaja, maiskis, sepä kuulostaa hyvältä. Johtaja totta kai määrää, ja muut toteuttaa. Jos joku nyt kuitenkin vielä sattuu ehdottamaan jotain, huitaiset vain kädellä, ja sanot että “kattellaan”. Tai sanot ihan suoraan, että “tässä organisaatiossa se olen kuule minä, joka näyttää kaapin paikan”. Eiköhän ne ehdottelut siitä nopeasti lopu.
3. Unohda merkityksellisyys ja arvon tuotto
Nykyajan ihmiset höpöttää jostain merkityksistä ja arvon tuotosta. Me mitään merkitystä tehdä. Me tehdään se, mitä asiakkaan kanssa sopimukseen on kirjattu ja sillä sipuli. Ja jos vähän voidaan siitäkin nipistää, lukemalla sopimusta just meidän näkökulmasta, niin aina parempi. Tavoitteena on tietenkin saada mahdollisimman vähillä resursseilla ja työllä aikaa mahdollisimman paljon massia. Nih.
3. Ei mitään strategioita ja tavoitteita
Nykyajan hömpötyksiä. Kuka semmosia tarttee? Sinähän tässä määräät, ei ihmisten tartte tietää mitä tässä tavoitellaan. Jos kerrot ihmisille liikaa, niistä saattaa tulla oma-aloitteisia ja kokeilevia, hyi olkoon.
4. Yhteistyötä tiimien välillä?
Ei, ei ja ehdottomasti ei. Johtajuus menettää merkityksensä, jos tiimit alkaa keskenään huseeraamaan. Rupeavat vielä tekemään päätöksiä keskenään. Ei, kyllä sellaiselle täytyy saada stoppi ihan alkuunsa.
5. Mokasiko joku?
Mokia ei saa sallia. Syyllinen täytyy saada selville ja rangaista. Ja se joka vasikoi, saa myös rangaistuksen, niin oppiipahan pitämään jatkossa suunsa kiinni.
6. Tehdään niin kuin aina ennenkin
Näin meillä on aina tehty ja hyvin on menny. Näin tehdään siis jatkossakin. Kyllä jämpti on niin.
7. Unohdetaan tiimiytymishömpötykset
Ennen vanhaan oli kaikki paremmin: kun ihmisille palkan tarjosi, niin tyytyväisiä olivat. Nykyaikana pitäis kahvitaukoja ja illallisia tarjota ja epävirallisia tapaamisia, joissa hiljaista tietoa siirtyisi. Humpuukkia! Ihan turhaa rahanmenoa moinen. Ei töihin tulla hauskaa pitämään, vaan töitä tekemään!
Ja sokerina pohjalla:
8. Mikromanageeraa
Tämä on kaikkien neuvojen äiti, ja sopii niin ylemmälle johdolle kuin projektipäällikölle. Kyllä kunnon mikromanageeraus tiimin tiellä pitää. Palkkaa ensin hyviä ihmisiä, ja sitten määrää tismalleen, mitä heidän kuuluu tehdä. Siinähän oppivat samalla talon tavoille. Anna vaikka vielä sama tehtävä kahdelle ihmiselle, niin näet, kumpi suoriutuu paremmin. Osaat sitten paremmin jatkossa päättää, kuka saa potkut ja kuka osaa paremmin toimia alamaisena.
Kas näin. Näin saat helposti karkoitettua tietotyöläiset. Ja itsesi oraakkellín asemaan, jolta käydään kysymässä neuvoa asiaan kuin asiaan.
Jos kuitenkin kaipaat parempia neuvoja, käy kurkkaamassa ketterän johtamisen valmennus.