Hyppää sisältöön

Hierarkiaa ja siiloja vai yhteistyötä?

Jaa somessa:

Mikä on organisaatio? Mitä on hierarkia? Mihin hierarkiaa tarvitaan? Tarvitaanko sitä?

Kun vaihdoin 70 000 henkilön firmasta “hieman” pienempään, niin olo oli outo. Ensimmäisenä lykättiin käteen webbisivujen admin-oikeudet ja pääsy LinkedIniin firman sivulle.

Olin hämmentynyt, eikö postaukseen tarvitakaan pääkonttorin lupaa ja minulleko luotatte kotisivujen muokkauksen. Aivan, tosiaan, minähän olen pääkonttori. Tai, no, osa sitä.

Yritykset alkavat pienestä, verkostosta. Verkosto on joukko ihmisiä, jotka uskovat samaan päämäärään ja aktiivisesti tekevät töitä sen saavuttamiseksi. Meillä tuo päämäärä on usko siihen, että voimme auttaa yrityksiä ja ihmisiä toimimaan järkevämmin ja kestävämmin. Näin ihmisillä olisi parempi olla töissä ja organisaatiot saisivat enemmän aikaan.

Yrityksen kasvaessa verkoston rinnalle tyypillisesti lisätään hierarkia. Hierarkiasta tulee organisaatiolle usein hidaste. Se edistää siiloutumista, joka taas aiheuttaa asioiden ja päätösten hidastumista.

Siilot estävät tehokkaasti arvon tuottoa. Siiloutuminen tuottaa myös johtajuuden korostumista, kun viestinviejinä siilojen välillä toimivat vain harvat ja valitut. Joskus tuntuu, että hierarkisessa organisaatiossa osa porukasta on töissä vain ylläpitämässä organisaation siiloutumista.

Tarvitaanko hierarkiaa?

Muistan vieläkin sen ihmetyksen tunteen, kun ensimmäisen kerran kuulin Valve Softwaresta.

Valven lähtökohtana on itseohjautuvuus, eikä heillä ole lainkaan pomoja. Heillä on vain käsikirja, jonka mukaan toimitaan. Ytimessä on yhteistyö, innovointi ja uuden luominen. Näin he ovat toimineet jo vuodesta 1996 ja hyvin heillä näyttää edelleen sujuvan.

Meillä Taskmillillä ei ainakaan vielä ole organisaatiota tai hierarkiaa, vaan olemme enemmän sarjassa itseohjautuva verkosto. Porukan kasvaessa toki tulee jatkuvasti eteen asioita, jotka vaativat “byrokratian” lisäämistä. On miettittävä ihmisten osaamisen kehittämistä, työajanseurantaa tai tietoturvaa.

Nämä eivät kuitenkaan pakota meitä rakentamaan hierarkiaa tai pomokerrosta, sillä voimme viedä asioita eteenpäin itseohjautuvasti.

Hierarkian sijaan itseohjautuvuutta?

Itseohjautuvuus on uusi musta. Se on jotain, johon modernit organisaatiot pyrkivät. Hierarkisen organisaation vastakohta.

Joillain yrityksillä itseohjautuvuus toimii. Toisilla organisaatioilla ihmiset eksyvät matkalla, eikä tuloksia synny. Jos organisaatiossa on luottamuksen ilmapiiri, niin itseohjautuvuus humpsahtaa sinne helpommin.

Kysymykseeni “tarvitaanko hierarkiaa?” vastaankin itselleni vastakysymyksellä: tarvitsevatko itseohjautuvat ihmiset pomoa?

Väitän, että eivät. Sparraajaa jokainen ehdottomasti tarvitsee, mutta sparraajan ei tarvitse olla pomo.

Takaisin verkostoon?

Ketterä organisaatio tarvitsee yhteistyötä, luottamusta ja yhteistä päämäärää. Uusien tuotteiden kehittäminen (tuote voi olla esimerkiksi fyysinen tuote, palvelu tai vaikka sovellus) vaatii paljon enemmän osaamista, kuin yhdestä siilosta löytyy.

Tarvitaan tuotekehitystä, joka ymmärtää aidosti asiakkaan tarpeen. Lisäksi siihen täytyy sitoa myynti ja markkinointi – miten muuten voidaan testata uutta tuotetta. Tarvitaan myös taloushallintoa, sillä talouslukuja useinmiten tarvitaan onnistumisen mittarointiin.

Hups, hierarkiastahan tässä oli tarkoitus puhua, mutta jotenkin tämä ajautui taas eri toimintojen yhteistyöhön. Ehkäpä ne hierarkiat eivät ole niin tärkeitä.

Kuuntele myös kirjoittajan webinaari “Ketteryys, riippakivi vai busineksen pelastaja” Youtube-kanavaltamme.

Sinua saattaa kiinnostaa

Tilaa uutiskirjeemme

Voit voittaa ilmaisen koulutuksen!

    Hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen kuvaamalla tavalla.

    Kun kaipaat asioihin jotain järkeä, ota yhteyttä!

    Myynti ja asiakaskokemus

    Iiro Piippo

    +358 50 339 77 05

    Buukkaa tapaaminen

    Konsultointi

    Elina Kervinen

    +358 40 55 260 22

    Buukkaa tapaaminen