Oletko tehnyt sellaisen kasan kiiltäviä PowerPointeja joka joulunalus, että ne tulostamalla voisi tapetoida vähän isommankin juhlasalin? Myönnä pois, oletko vähän nuokkunut kun muut käyvät läpi vastaavia tuotoksiaan seuraavaa vuotta ja rahoituskierrosta varten? Mietitkö joskus, onko tässä mitään järkeä? Hyvä uutinen: et ole väärässä!
Vaikka operatiivista maailmaa pyritään jo pyörittämään agile-mallien mukaan tuloksiin ja maailman muutoksiin reagoiden, johdon strategiatyö on kuitenkin usein jäänyt vuosikellossa menneen maailman tahtiin. Mietitään vähän sitä hommaa vuoden lopussa. Painetaan pitkää päivää, PowerPointissa.
Kaikki kaipaavat työntekoonsa mielekkyyttä, myös Isot Pomot. Viitaten yhteen Scrumin kehittäjistä, Jeff Sutherlandiin (vapaa käännös): “Järjetön, mieletön työ ei tapa vain liiketoimintaa, se tappaa sielun.”
Siirry ketterään strategiasuunnitteluun
Ketterä strategia, mitä ihmettä? Se ei kuitenkaan ole tähtitiedettä vaan maalaisjärjen ja isojen korvien hyödyntämistä strategiatyössä, ja näin se tehdään:
Strategian muodostaminen
Asetetaan yhteistyössä avainhenkilöiden kanssa strategiset tavoitteet seuraavalle iteriaatiojaksolle, esimerkiksi seuraava kvartaali, johtoryhmän ja avainhenkilöiden työpajoissa. Strategiaa määriteltäessä katsotaan tiukasti tulevaisuuteen ja markkinaan, jättäen pieni sija myös historian opeille.
Jokaiselle tavoitteelle nimetään tuoteomistaja. Strategiset tavoitteet linkataan tarkasti tuottavaan konkretiaan, esimerkiksi tuotekehitysportfolion Epic-tasoon tai viedään OKR-mallissa tiimien jatkotyöstöön.
Toteutus, seuranta ja mittarointi
Jokainen konkreettinen tavoite puretaan johtoryhmän tuoteomistajan kanssa avaintuloksiksi OKR-mallin mukaisesti.
Tulosmittareiden lisäksi asetetaan tulevaisuutta ennakoivat liidimittarit: millä kysymyksillä ja numeroilla voimme ennustaa onnistumista sen sijaan, että vain vahdimme mennyttä? Strategiset mittarit kytketään HR-päälliköiden kanssa henkilöstön tulostavoitteisiin.
Strategiatyön retrospektiivi ja strategian mukautus
Tämän vaiheen tärkeyttä ei voi korostaa liikaa. Retroon valmistaudutaan varmistamalla, että asetettujen liidi- ja tulosmittareiden toteutumat ovat tarkasti selvillä ja mittarit kaikkien ymmärtämät. Asiakkailta ja loppukäyttäjiltä sekä henkilöstöltä kerätään myös kvalitatiivista palautetta ja NPS.
Retrospektiivissä käydään tulokset tarkasti läpi, ja keskitytään keskusteluun siitä MITEN niihin päädyttiin. Analysoimalla yhdessä miten– eikä mitä– puolta pystymme vaikuttamaan toimintamme tuloksiin tehokkaimmin jatkossa.
Mitä jää käteen?
Strategia joka syntyy yhdessä ideoiden ja iretariivisesti on parhaassa tapauksessa toiminnallinen ja seurattava, realistinen mutta innostava, ja henkilöstölle merkittävä ja osallistava.
Tulosten lisäksi saatat voittaa puolellesi henkilöstön ja asiakkaiden luottamuksen.
Kokeile rohkeasti, saatat yllättyä.
Aloita ketterän strategiatyön suunnittelu ja ideointi jo tänään. Ota meihin yhteyttä