Euroopan SAFe Summit järjestettiin toukokuussa aina niin upeassa Prahassa. Kyseessä oli melkoisen iso tapahtuma: osallistujia oli noin 700, puheita useita rinnakkain ja partnereiden kaarti esittelemässä toinen toistaan sulavampia työkaluja. Ja tapahtuman kruunasi Hiltonin kokkien herkut.
SAFe 6 julkaistiin juuri tänä keväänä, joten osa puheista taustoitti uuden version muutoksia. Erityisen kiinnostavia olivat asiakastarinat, joista mukaelmia tullaan varmasti kuulemaan myös tulevissa SAFe-koulutuksissani! Nordealla esimerkiksi on jo noin 90 julkaisujunaa puksuttelemassa.
Oli inhottavan vaikeaa valita kiinnostavista aiheista omansa, pakko oli kuitenkin valita monesta päällekkäisestä esityksestä yksi. Tässäpä parhaita paloja tiivistettynä.
”Ei me ehditä kehittämään uutta, kun backlogi pursuaa kaikkea muuta” case Zurich Insurance
Zurich Insurance oli pulassa. DevOps tiimien aika meni ylläpitoon ja tulipalojen sammutteluun. Avuksi löytyi kapasiteetin hallinta. Nyt kehitystiimit ovat varanneet ylläpitoon 60% tiimin kapasiteetista ja uusien ominaisuuksien kehittämiseen 40%.
Koska DevOps tiimeillä oli paljon erilaisia tehtäviä, vaihtui tehtävä ja tehtävän sisältö päivän aikana keskimäärin 75 kertaa. Toisin sanoen, suurin osa ajasta meni ihan hukkaan tehtävänvaihdossa. Nyt päivä on jaettu kahteen: aamulla tehdään ne kiireelliset Ops-asiat, lounaan jälkeen viimeistellään, jos jotain jäi kesken, ja sitten suunnataan energia uusien ominaisuuksien kehittämiseen. Tehtävänvaihtoja tulee siis päivässä vain yksi.
Tiimit myös tekevät töitä Scrumin ja Kanbanin sekamallilla. Katselmoinnit ja retrot järjestetään vain sprinttien 1 ja 3 jälkeen.
Bosch – mustasta lampaasta edelläkävijäksi
2015 Boshin rautapuolella ja softapuolella oli täydelliset prosessit. Harmi vaan, että ne eivät toimineet yhteen. Samaa tuotetta tehtiin asiakkaille aina alusta saakka uudelleen ja uudelleen. Ja nyt ei puhuta kahvinkeittimistä, vaan siitä häkkyrästä, joka palauttaa auton ratin keskelle, kun kääntymisen jälkeen päästät ratista irti.
SAFesta löytyi se yhteinen prosessi, jolla kokonaisuus saadaan toimimaan yhteen. Paljon töitä tehtiin myös sen eteen, että tuotepohja saatiin siihen kuntoon, ettei aina kehitetä pyörää uudelleen. Se vaati mm. selkeitä kuvauksia eri tasoilta, ajoneuvon tasolta, tuotteen tasolta (ohjaussysteemi) ja edelleen komponenttitasolta. Nyt kolmea vuosimallia valmistellaan samanaikaisesti.
Lopputuloksena on tyytyväisemmät asiakkaat ja massiivinen ajansäästö. Yhtymän mustasta lampaasta tulikin edelläkävijä.
Lue lisää System Engineering 2.0 menetelmästä täältä: https://www.bosch-engineering.com/portfolio/engineering-services/systems-engineering-services/
Kun liika on liikaa – annostele muutosta sopiviksi paloiksi
Mistä tietää, että ilmassa on ollut liikaa muutoksia? Eipä siihen tarvita kummempia mittareita, sen näkee kyllä ihmisten naamasta.
SAFe 6:ssa esimerkiksi on paljon muutoksia verrattuna versioon 5, mutta muutos annosteltiin paloina. Pienempiä muutoksia julkaistiin pikkuhiljaa, ja ne sitten vain paketoitiin uudeksi versioksi.
Adam Mattisin vinkit:
- Visualisoi muutos ja hallitse muutosvauhtia (ei liikaa kerralla). Epic-feature-story pilkkominen sopii myös tähän tarkoitukseen!
- Tarkastele mihin muutos vaikuttaa, tee vaikutusanalyysi. Esim. ihmiset, prosessit, tekniikka, data, tietoturva?
- Informoi tulevista muutoksista, valmista organisaatiota/systeemiä muutokseen
- Käytä kaikkia mahdollisia kanavia muutoksista kertomiseen, käytä meiliä, kuvia, videoita, mitä vain keksit. Tärkeää on, että tieto tavoittaa mahdollisimman monia ihmisiä mahdollisimman monilla tavoilla.
- Muutoksen jälkeen tarkista miten meni, tarkista tuottiko muutos tavoitellut hyödyt. Ovatko asiakkaat / omat ihmiset tyytyväisiä?
Vodafonen matka perinteisestä telco-yrityksestä digitaaliseksi johtajaksi
Perinteinen telco, paljon vanhoja legacy-järjestelmiä, standardoinnissa puutteita, IT pullonkaulana, siiloja, ei-niin-ketterät partnerit… Siinä oli lähtötilanne Vodafonella. Ja pakko muuttua, että pysyy busineksen syrjässä kiinni.
Aivan nollasta ei kuitenkaan tarvinnut lähteä liikkeelle – organisaation sisällä oli jo agile-kuplia. Niistä koottiin ihmisiä eLACEen, eli konsernitasoiseen Lean-Agile Center of Excellenceen. Ensimmäisenä määriteltiin oma pohjantähti, eli tulevaisuuden visio ja tavoitteet, joita eLACE lähti edistämään läpi organisaation.
Yksi tärkeimmistä elementeistä muutoksessa on kommunikaatio. Miten kerrotaan tarinaa, että saadaan ihmiset mukaan? Miten, missä ja kenelle? Vodafonella on ollut useita keinoja käytössään, SAFen tuomien systeemidemojen ja osaajakeskuksien (COP) lisäksi hyödynnettiin mm. podcasteja, intraa ja sisäisiä kanavia, uutiskirjeitä ja SNAK sessioita (Sharing Newly Acquired Knowledge). Kirsikkana kakun päällä oma sisäinen agile konferenssi, johon osallistui 4000 ihmistä. Myös osallistava budjetointi toimi ihmisten sitouttajana.
Tuloksia on saatu jo aikaan roppakaupalla. Ensimmäinen portfolio on hyvässä vauhdissa, ihmiset ja johto sitoutuneita, OKR mestarit auttavat tavoitteiden asetannassa ja työntekijät ovat tyytyväisempiä ja paljon muuta hyvää on jo saavutettu.
Pari erikoisuuttakin Vodafonella on: organisaatiokulttuurin COE (Center of Excellence) ja menestyneimmissä junissa on muutosjohtamisen ja viestinnän roolit mukana.
Lufthansan tarina oli niin mielenkiintoinen, että siitä tulee ihan oma bloginsa. Malta vielä hetki 😊