Hyppää sisältöön

unFIX by Jurgen Appelo – mitä osallistujat saivat työpajasta irti?

Jaa somessa:

Tapa suunnitella toimiva ja tehokas organisaatio

unFIX on saavuttanut mainetta organisaatiosuunnittelun, ketteryyden ja muutoksenhallinnan mallikirjastona, joka on suunniteltu haastamaan totutut ajattelumallit ja rohkaisemaan osallistujia etsimään uusia näkökulmia ja ratkaisuja. Kirjaston tavoitteena on auttaa organisaatioita siirtymään kohti joustavampaa ja innovatiivisempaa toimintamallia, ja se on houkutellut organisaatioita toimialasta riippumatta. Meillä oli etuoikeus tarjota puitteet lokakuussa Jurgen Appelolle ja hänen unFIX- työpajansa innostavalle ja antoisalle oppimiskokemukselle.

Onko hopealuotia olemassa?

Toisinaan järjestäjän puolelta koulutuksiin ja työpajoihin osallistuneilta voi lipsahtaa jonkin verran ylisanoja heidän kuvatessaan kuinka eeppisen hieno kokemus osallistuminen oli ja miten kaikki on sen jälkeen toisin. Harva tapahtuma kuitenkaan muuttaa maailmaa yhdellä rysäyksellä, ja joskus ylisanojen käyttö voi saada meidät hieman hymyilemään.

Niinpä keskustelimme kahden unFIX- työpajaan osallistuneen asiakkaamme, Metsä Groupin Kati Lehmuskosken ja OP:n Pirkka Pelttarin kanssa, ja kysyimme heidän näkemyksensä ja kokemuksensa siitä, onko työpaja on vaikuttanut heidän työhönsä tai organisaationsa toimintaan.

Yhteinen kieli muutokselle ja erilaiset vaihtoehdot organisoitumiseen

”Jotta voimme yhdessä rakentaa jotain uutta, lähtökohdaksi tarvitaan yhteinen kieli ja ymmärrys keskeisistä käsitteistä”, Pirkka summaa, kun kysymme tärkeintä ahaa-elämystä työpajasta. ”unFIX- kirjaston avulla nopeutamme tätä yhteisen ymmärryksen muodostamista”, Pirkka jatkaa.

”Kirjastosta voi ottaa elementtejä yksi kerrallaan ja lisätä keskusteluun kerroksia sitä mukaa kun ryhmän ajattelu edistyy.” On helppo olla Pirkan kanssa samaa mieltä tästä osuvasta oivalluksesta. Pirkalle unFIX- mallikirjasto oli jo entuudestaan tuttu, mutta silti hänet vakuutti, miten voimakas työväline yksinkertaiset kortit olivat keskustelun rakentajina.

Johtamistaitojaan jo pitkään kehittänyt Kati tunsi Appelon entuudestaan, ja nostaa Appelon aiemmasta tuotannosta esiin erityisesti Managing for Happiness -kirjan. Hän lähestyi työpajaa avoimin mielin: ”Omassa päässäni alkuun 50 henkilön organisointi noudatteli harjoituksissa aina samaa kaavaa, vaikka todellisuudessa unFIX-mallin oppeja hyödyntäen oli helppoa nähdä, että tiimit voi järjestää myös monilla eri tavoilla aina pohjautuen tehtävään, mikä pitää tehdä eli job-to-be-doneen”, Kati tiivistää. Ja juuri näin onkin! unFIX-mallikirjasto taipuu moneksi, kunhan ratkaistava asia vain on selvillä.

Organisaatiomuutos käytännössä

Työpajoissa ja koulutuksissa syntyvät ahaa-elämykset ja oivallukset ovat kivoja, mutta ne harvoin ovat hopealuoteja ja pelkästään niillä ei organisaatiota muuteta. Miten unFIX-oppeja voisi hyödyntää käytännössä?

”Malleissa oli todella monia hyödynnettäviä helmiä, kuten foorumit, esteiden poistajat ja päätöksentekomallit tulevaisuuden organisoitumisen suunnittelussa”, Kati toteaa. Hän tunnistaa myös muita helmiä kuten, että kiinteän tiimin sijaan väliaikainen tiimi perustetaan muutamaksi tunniksi ja työ organisoidaan niin hyvin, että sinä aikana saadaan jo tuloksia.

Jo aiemmin malliin perehtynyt Pirkka käyttää kirjastoja vetämissään työpajoissa. Hän komppaa Katia ja hyödyntää mm. päätöksenteon malleja työstäessään johtamisen foorumeja mittavassa organisaatiomuutoksessa. “Ne ovat olleet erittäin hyödyllisiä avaamaan uusia näkökulmia”, Pirkka toteaa.

Valmiina muutokseen?

Mitä mieltä unFIX-mallista pitäisi olla ja onko se hopealuoti? Vastaus on yksinkertainen: ole avoin, ole utelias, ole valmis muutokseen ja ole valmis luomaan parempaa tulevaisuutta organisaatiollesi. Tässä unFIX-malli voi auttaa sinua tarjoamalla mahdollisuuden muutokseen sekä kannustamalla kokeiluihin, oppimiseen ja kasvuun. Vähintäänkin se Katia lainaten “auttaa näkemään oman ajattelun uudessa valossa, eli vanhan vakiintuneen tavan sijaan näkemään nyt tilanteissa helpommin kymmeniä eri tapoja ajatella ratkaisuja”. Saat siis työkalut hopealuodin rakentamiseen!

Taskmillin järjestämät työpajat ja koulutukset eivät ole pelkkä palvelu yleisölle, vaan ne ovat osa sitoutumistamme jakamisen kulttuuriin ja vastuulliseen liiketoimintaan. Haluamme inspiroida muita ja auttaa heitä saavuttamaan omat tavoitteensa. Tule mukaan oppimaan ja kasvamaan yhdessä!


Millaista työpajaa organisaatiosi tarvitsee?

Kurkkaa Taskmillin oma työpaja– sekä koulutustarjonta, jos organisaatiosi kaipaa apua esimerkiksi ketterään muutokseen!

Tilaa uutiskirjeemme

Voit voittaa ilmaisen koulutuksen!

    Hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen kuvaamalla tavalla.

    Kun kaipaat asioihin jotain järkeä, ota yhteyttä!

    Konsultointi ja asiakaskokemus

    Elina Kervinen

    +358 40 55 260 22

    Buukkaa tapaaminen

    Koulutukset ja työpajat

    Raija Harle

    +358 40 747 29 22

    Buukkaa tapaaminen

    Rekrytointi, freelance-toimeksiannot

    Jutta Glad

    +358 40 540 86 64

    Buukkaa tapaaminen