Hyppää sisältöön

Nousukiitoa SAFella – case Lufthansa

Lufthansa case lavalla

Jaa somessa:

Palataan vielä hetkeksi toukokuun SAFe Summitin tunnelmiin. Oma lempparini on vielä kertomatta. Vanhana Finnairilaisena oli pakko päästä kuuntelemaan Lufthansan tarina, ja voi pojat, olipa hyvä että menin. Ole hyvä, ja kiinnitä turvavyösi ja sijoita käsimatkatavarasi edessä olevan istuimen alle. Nyt on nimittäin luvassa turbulenssia.

Lentoonlähtö

Uutena tietona itsellenikin tuli, että Lufthansalla on useita lentoyhtiötä. Tämä tarkoitti sitä, että myös varausjärjestelmiä oli yhdeksän, siis todella, 9 kappaletta. Yhdeksän erilaisen varausjärjestelmän kehittäminen ja ylläpitäminen on tietenkin järjetöntä hommaa. Varsinkin, kun yksikään niistä ei ollut omatekoinen. Niinpä lähdettiin liikkeelle ”majakalla”, eli lähdettiin rakentamaan MVP:tä, yhtä järjestelmää yhdelle lentoyhtiölle.

Juuri, kun oli päästy hyvään lentokorkeuteen, iski se paha turbulenssi – korona. Budjetti katosi alta, ja varaaminen ei todellakaan ollut enää asiakkaiden mielessä vaan rahojen palautus perutuista lennoista. Palautus oli työläs ja varsin manuaalinen prosessi. Kehitysporukka pieneni, ja tekeminen piti priorisoida uudelleen, keskityttiin peruutusprosessiin. Varsin nopeasti asiakkaiden ärtymys ja parin viikon odottelu oli historiaa, ja rahojen palautukset onnistuivat chatin kautta parissa päivässä.

Uuteen kiitoon

Bum! Kun rajoitukset hellittivät, alkoivat ihmiset taas lentää. Businessmatkustaminen räjähti. Samaan aikaa vielä Saksan lehdistö ilakoi, että Lufthansa ei vaan pysty digitalisaatioon. Nyt johdon huomio ja tuki oli taattuja. MVP – ”majakka” toimi todisteena siitä, että SAFe todella toimi Lufthansalla.

Operatiivinen arvovirta inspiraatiosta aina matkan jälkeiseen elämään on pilkottuna nyt kehityksen arvovirtoihin (”inspiraatio”, ”varaus”, ”ennen lentoa”, ”lento”, ”lennon jälkeen”). Jokainen arvovirta päättää itsenäisesti, miten skaalaa tai pienentää tekemistään. Vain isoimpien epiccien päätöksenteko on keskitettyä, muutoin hajautettua. Liiketoiminta ja IT työskentelee tiiviisti yhdessä.

Lufthansan opit matkalta

Matkan tärkeimmät opit:

  1. Rakenna majakka, jotain pientä ja arvokasta. Näytä tuloksia, tee vaikutus.
  2. Skaalaaminen on avain – pitää olla kyky skaalata ylöspäin tai tarvittaessa pienentää
  3. Jos teet muutoksia organisaatioon, pidä aina asiakas keskiössä

Kiitos Lufthansa mielenkiintoisesta matkasta!

Haluaisitko sinäkin nousukiitoon? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!

    Hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen kuvaamalla tavalla.


    Tilaa uutiskirjeemme

    Voit voittaa ilmaisen koulutuksen!

      Hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen kuvaamalla tavalla.


      Kun kaipaat asioihin jotain järkeä, ota yhteyttä!

      Asiakaskokemus ja myynti

      Pauline Ranta

      +358 41 505 7255

      Buukkaa tapaaminen

      Asiakaskokemus ja myynti

      Heidi Grönroos

      +358 50 3879037

      Buukkaa tapaaminen

      Konsultointi

      Elina Kervinen

      +358 40 55 260 22

      Buukkaa tapaaminen

      Rekrytointi, freelance-toimeksiannot

      Jutta Glad

      +358 40 540 86 64

      Buukkaa tapaaminen

      Koulutukset ja työpajat

      Raija Harle

      +358 40 747 29 22

      Buukkaa tapaaminen