Palataan vielä hetkeksi toukokuun SAFe Summitin tunnelmiin. Oma lempparini on vielä kertomatta. Vanhana Finnairilaisena oli pakko päästä kuuntelemaan Lufthansan tarina, ja voi pojat, olipa hyvä että menin. Ole hyvä, ja kiinnitä turvavyösi ja sijoita käsimatkatavarasi edessä olevan istuimen alle. Nyt on nimittäin luvassa turbulenssia.
Lentoonlähtö
Uutena tietona itsellenikin tuli, että Lufthansalla on useita lentoyhtiötä. Tämä tarkoitti sitä, että myös varausjärjestelmiä oli yhdeksän, siis todella, 9 kappaletta. Yhdeksän erilaisen varausjärjestelmän kehittäminen ja ylläpitäminen on tietenkin järjetöntä hommaa. Varsinkin, kun yksikään niistä ei ollut omatekoinen. Niinpä lähdettiin liikkeelle ”majakalla”, eli lähdettiin rakentamaan MVP:tä, yhtä järjestelmää yhdelle lentoyhtiölle.
Juuri, kun oli päästy hyvään lentokorkeuteen, iski se paha turbulenssi – korona. Budjetti katosi alta, ja varaaminen ei todellakaan ollut enää asiakkaiden mielessä vaan rahojen palautus perutuista lennoista. Palautus oli työläs ja varsin manuaalinen prosessi. Kehitysporukka pieneni, ja tekeminen piti priorisoida uudelleen, keskityttiin peruutusprosessiin. Varsin nopeasti asiakkaiden ärtymys ja parin viikon odottelu oli historiaa, ja rahojen palautukset onnistuivat chatin kautta parissa päivässä.
Uuteen kiitoon
Bum! Kun rajoitukset hellittivät, alkoivat ihmiset taas lentää. Businessmatkustaminen räjähti. Samaan aikaa vielä Saksan lehdistö ilakoi, että Lufthansa ei vaan pysty digitalisaatioon. Nyt johdon huomio ja tuki oli taattuja. MVP – ”majakka” toimi todisteena siitä, että SAFe todella toimi Lufthansalla.
Operatiivinen arvovirta inspiraatiosta aina matkan jälkeiseen elämään on pilkottuna nyt kehityksen arvovirtoihin (”inspiraatio”, ”varaus”, ”ennen lentoa”, ”lento”, ”lennon jälkeen”). Jokainen arvovirta päättää itsenäisesti, miten skaalaa tai pienentää tekemistään. Vain isoimpien epiccien päätöksenteko on keskitettyä, muutoin hajautettua. Liiketoiminta ja IT työskentelee tiiviisti yhdessä.
Lufthansan opit matkalta
Matkan tärkeimmät opit:
- Rakenna majakka, jotain pientä ja arvokasta. Näytä tuloksia, tee vaikutus.
- Skaalaaminen on avain – pitää olla kyky skaalata ylöspäin tai tarvittaessa pienentää
- Jos teet muutoksia organisaatioon, pidä aina asiakas keskiössä
Kiitos Lufthansa mielenkiintoisesta matkasta!
Haluaisitko sinäkin nousukiitoon? Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!