Hyppää sisältöön

Kiitos ei ole kirosana työelämässä

Jaa somessa:

Kiitos motivoi

Ei se kissa kiitoksella elä… No ei varmaankaan, mutta kiitos monesti motivoi meitä ihmisiä. Kuinka monesti olet saanut jonkin haastavan projektin maaliin työllä ja tuskalla, mutta lopussa ei seisokaan kiitosta? Tai miltä tuntuu, kun olet työssäsi venynyt kireän aikataulun edessä, mutta kukaan ei noteeraa sitä millään tavalla? Opetamme jo pieniä lapsia sanomaan kiitos – miksi sitten aikuisten on välillä niin vaikea muistaa sanoa tuota sanaa työelämässä? Se ei maksa mitään, se lämmittää mieltä ja kiitoksen puute aiheuttaa usein motivaation heikkenemistä. Vaikka moni meistä ei varsinaisesti kaipaa kiitosta, en ole törmännyt koskaan keneenkään, jolle kiitos olisi negatiivinen asia. Kiitosta on siis turha säästellä!

Palveleva johtaja kiittää

Ketteristä menetelmistä tuttu servant leader eli palveleva johtaja tukee tiimiään, mahdollistaa tehokkaan työskentelyn ja poistaa esteet tiiminsä tieltä. Koen palvelevan johtajan erittäin tärkeäksi tehtäväksi myöskin motivoida tiimiä. Ihmisiä motivoi tietenkin hyvin erilaiset asiat, mutta hyvästä työstä kiittäminen ja onnistumisten huomioiminen on kaikille mieluista. Toki joskus kiitetty henkilö voi häkeltyä tai alkaa vähätellä tekemisiään. “No en mä nyt oikeestaan tehnyt paljon mitään.. Täähän oli ihan pikku juttu vaan..” Kuitenkin kiitos lämmittää mieltä ja pukee sanoiksi sen, että kiittäjä arvostaa toisen panosta ja tekemisiä.

Kollegan kiittäminen

Kiittäminen ei tietenkään ole pelkästään johtajien oikeus, vaan ihan jokaisen työntekijän oikeus. Organisaatiokulttuuri voi tukea kiittämistä. Esimerkiksi meillä Taskmillissä on käytössä ZoiZoi-mobiilisovellus, jolla kollegalle voi lähettää pienen kiitoksen. Kiitos voi olla vaikkapa Fazerin suklaaboksi tai koodi Ärrälle, jolla voi hakea erikoiskahvin piristämään aamua. Kiitoksen ei välttämättä kuitenkaan tarvitse olla materiaa, vaan pelkkä kuvan lähettäminen saatesanoin varustettuna saa hymyn huulille.

Eräs työntekijämme kysyi pilke silmäkulmassaan, että kun otamme kiittämistä ja palautetta varten mobiilisovelluksen käyttöön, emme kai nyt lopeta toistemme kiittämistä arjessa. Hän kertoi, ettei varsinaisesti aiemmissa työpaikoissaan ollut tottunut vastaanottamaan kiitoksia tai kehuja siihen malliin kuin nykyään. Mutta kuinkas kävikään? Tuntuu, että kiittäminen arjessa on vain lisääntynyt. Huvikseni hain Slackissä sanaa kiitos. Oli mieltä lämmittävää nähdä kuinka monesti ja kuinka paljon kollegaa kiitetään. – En ole myöskään huomannnut, että sana jotenkin kuluisi käytössä.

Itsensä kiittäminen

Me kiitämme myös itseämme joka perjantaisen viikkopalaverimme alkajaisiksi traditioksi muodostuneessa omakehuhetkessä. Tämä oli aluksi aika vaivalloista ja vaivaannuttavaa, mutta olemme pikkuhiljaa oppineet kiittämään ja kannustamaan myös itseämme. Itseään voi kiittää ihan pienistäkin asioista, ei tarvitse olla tehnyt sen suurempia urotöitä. Ja ihan sama pätee työkavereihin.

Kiitos, kun luit! 💜

Henkilökohtainen ketteryys

Valmennuksemme palveleville johtajille

Tilaa uutiskirjeemme

Voit voittaa ilmaisen koulutuksen!

    Hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen kuvaamalla tavalla.


    Kun kaipaat asioihin jotain järkeä, ota yhteyttä!

    Asiakaskokemus ja myynti

    Pauline Ranta

    +358 41 505 7255

    Buukkaa tapaaminen

    Asiakaskokemus ja myynti

    Heidi Grönroos

    +358 50 3879037

    Buukkaa tapaaminen

    Konsultointi

    Elina Kervinen

    +358 40 55 260 22

    Buukkaa tapaaminen

    Rekrytointi, freelance-toimeksiannot

    Jutta Glad

    +358 40 540 86 64

    Buukkaa tapaaminen

    Koulutukset ja työpajat

    Raija Harle

    +358 40 747 29 22

    Buukkaa tapaaminen