Halton on perheomisteinen, globaali teknologiajohtaja vaativien tilojen sisäilmaratkaisuissa. Yritys suunnittelee, toteuttaa ja toimittaa sisäilmaratkaisut aina sairaaloista laivoihin. Haltonin missio on mahdollistaa ihmisten hyvinvointi näissä erilaisissa ympäristöissä.
“Haltonin kasvustrategia keskittyy ensiluokkaiseen asiakaskokemukseen, innovatiivisiin digitaalisiin tuotteisiin ja palveluihin sekä työntekijöiden vahvaan osaamineen ja sitoutumiseen. Parantaaksemme entisestäänkin asiakas- ja työntekijäkokemusta sekä sujuvoittaaksemme tuotekehitystämme halusimme hyödyntää ketteriä menetelmiä läpi organisaation”, taustoittaa Managing Director Anu Saxén.
Tässä missiossa Haltonia lähti tukemaan Taskmill ja Taskmillin ketterät asiantuntijat.
Ketterä opintopolku
Haltonin henkilökunnalle ja muutosagenteille räätälöitiin Taskmillin valmentajien toimesta heitä parhaiten palveleva ketteryyden opintopolku. Ensimmäiset koulutukset olivat laajemmalle noin neljänkymmenen hengen joukolle ja niissä keskityttiin ketteryyden arvoihin ja periaatteisiin sekä yleisiin agile-menetelmiin, kuten Scrum ja Kanban. Tämän jälkeen pienempi ryhmä Haltonin muutosagentteja lähti harjoittelemaan ketteriä rooleja Scrum Master- ja Product Owner-koulutusten myötä. Koulutukset perustuivat lyhyisiin puolenpäivän moduleihin, jotka toteutettiin noin viikon välein. Näin muutosagentit pääsivät harjoittelemaan oppimiaan asioita aina koulutusten välissä ja aikaa koulutuksiin oli helpompi irrottaa työn lomassa.
Neljä täysin erilaista ketterää pilottiprojektia
Välittömästi ensimmäisten koulutusten jälkeen neljä pilottiprojektia käynnisti ketterän tekemisen Taskmillin Agile Coachin avulla. Pilottiprojektit valittiin sen perusteella, että kokeiluun saatiin useampia erilaisia tiimejä, jotka tekivät hyvin erityyppisiä asioita. Kaksi tiimeistä keskittyi ratkaisukokonaisuuksiin, yksi softakehitykseen ja yksi fyysisten tuotteiden kehittämiseen. Koska tiimit tekivät hyvin erilaisia asioita, myöskään tekemisen tapa ei kaikille ollut täysin samanlainen. Jokaiselle tiimille valittiin heille parhaiten soveltuva menetelmä. Osa hyödynsi Scrumia, osa toimi Kanbanilla ja osa Scrumban-tyyppisellä menetelmällä, kuitenkin siten, että tietyt ydinasiat yhdistivät eri tiimejä. Yhdistäviä asioita Haltonin ketterässä mallissa olivat esimerkiksi säännöllinen oman tekemisen reflektointi, työskentelyn tekeminen läpinäkyväksi ja jatkuva backlogin priorisointi.
Fyysisten tuotteiden osalta suunnittelu, valmistus ja validointi ovat erillisiä vaiheita, joista jokaisen pitää valmistua ennen seuraavan alkamista. Taskmillin ja Haltonin asiantuntijat keskittyivät tuoteprosessin jokaisen vaiheen ketteröittämiseen.
Transformaatiota johdetaan ketterästi
Myös transformaatiohanketta työstettiin yhdessä Taskmillin asiantuntijoiden ja Haltonin johdon kanssa ketterästi eteenpäin. Yhdessä käytiin säännöllisesti läpi edistymistä ja priorisoitiin muutos-backlogia. Palautetta pilottitiimeiltä kuunneltiin tarkalla korvalla ja retrospektiiviä hyödynnettiin luonnollisesti työkaluna myös transformaatiohankkeen aikana, jotta suuntaa pystyttiin tarpeen vaatiessa myöskin muuttamaan.
“Olemme todella tyytyväisiä siihen miten Taskmillin asiantuntijat ovat tukeneet meitä uusien menetelmien omaksumisessa ja skaalaamisessa läpi liiketoimintamme. On ollut mainiota nähdä, kuinka uusi tekemisen tapa on synnyttänyt ahaa-elämyksiä pitkän linjan ammattilaisissamme. Tästä on hyvä jatkaa matkaamme”, HR Director Anne-Marie Ruohonen summaa.