Hyppää sisältöön

Stockmann lisäsi laatua entisestään ketteryyden avulla

Taskmillin asiantuntijat pääsivät tukemaan Stockmannia laajassa Quality Program -hankkeessa. Laadun parantamisen lisäksi, jo hankkeen aikana tuotiin ketteryyttä toimintatapoihin ja lisättiin läpinäkyvyyttä sekä jatkuvaa kehittämistä.

Stockmann on jo 160 vuoden ajan ollut tunnettu laadustaan ja ensiluokkaisesta asiakaskokemuksestaan. Vuoden 2022 keväällä yritys päätti käynnistää Quality Program -hankkeen, jonka tavoitteena oli tuottaa entistä parempaa asiakaskokemusta projektien ja jatkuvan kehittämisen laadun parantamisen kautta. Tähän hankkeeseen Stockmann pyysi tuekseen Taskmillin edistämään tavoitteeseen pääsyä ja tuomaan ketteryyttä toimintatapoihin. 

”Parannuksilla halusimme muun muassa helpottaa projektien käynnistämisvaihetta, tehostaa projektien ja jatkuvan kehittämisen hallintaa sekä parantaa kehittämisen laatua. Lisäksi halusimme läpinäkyvyyttä eri liiketoiminta-alueilla meneillään oleviin kehityshankkeisiin”, kertoo Lead Program Manager Heini Pakari. Taskmillin ja Stockmannin yhteistyö alkoi huhtikuussa 2022. 

”Jotta pääsimme kiinni eri liiketoiminta-alueiden kehittämisen laatuun liittyviin konkreettisiin haasteisiin, haastattelimme aluksi eri alueiden avainhenkilöitä. Haastatteluissa esiin nousseet asiat ryhmiteltiin ja luokiteltiin, ja niistä muodostettiin konkreettiset parannusehdotukset, jotka tuotiin hankkeen backlogille”, Taskmillin konsultti Elina Jolma kertaa.

”Lisäksi eri osa-alueiden kanssa pidettiin työpajoja, joissa päästiin tarkemmin pureutumaan haasteiden juurisyihin. Quality Programmin työtä tehtiin ketterästi: hankkeen ydintiimi suunnitteli tekemisensä aina kahden viikon sprinteissä ja laatuun liittyviä parannuksia vietiin heti käytäntöön”, Jolma jatkaa.

Hyvin nopeasti päätettiin ottaa käyttöön skaalatuista ketteristä menetelmistä tuttu yhteinen suunnittelutapahtuma eri projektien ja jatkuvan kehittämisen kanssa.

”Yhteisellä suunnittelulla varmistetaan, että kehittäminen tukee liiketoimintatavoitteita. Lisäksi se auttaa tunnistamaan riippuvuuksia ja mahdollisia pullonkauloja esimerkiksi resurssien osalta. Yhteinen suunnittelu tuo kaiken kaikkiaan lisää läpinäkyvyyttä organisaatiossa meneillään oleviin kehityshankkeisiin. Se myös tukee kehitystiimien autonomiaa antamalla tiimeille valtaa suunnitella tekemisensä”, kertoo Taskmillin konsultti Maija Särkijärvi

Ensimmäinen yhteinen suunnittelutapahtuma pidettiin elo-syyskuun vaihteessa täysin virtuaalisesti. Eri liiketoiminta-alueet ja niiden projektit sekä jatkuva kehittäminen suunnittelivat tekemisensä seuraavan kymmenen viikon ajaksi. Palaute oli erittäin positiivista; kiitosta sai sekä läpinäkyvyyden ja yhteistyön lisääntyminen että tilaisuuden fasilitointi virtuaalisesti.

”Jo ensimmäinen yhteinen suunnittelu onnistui hyvin eri liiketoiminta-alueiden hyvän ennakkovalmistautumisen takia. Järjestimme myös kaksi valmennusta, joissa kävimme läpi yhteisen suunnittelun tavoitteita, mitä suunnittelussa tapahtuu ja mitkä ovat odotetut lopputulokset”, Elina Jolma summaa. 

”Toki parantamista seuraaviin sessioihin riittää, mutta sitähän ketterä tekeminen on; jatkuvaa oppimista ja parantamista”, jatkaa Maija Särkijärvi.

”Taskmillin kanssa on ollut helppoa ja antoisaa työskennellä. He ovat aidosti lähteneet etsimään meille sopivaa menetelmää, jolla voimme yhdistää nykyisen projektien kautta tapahtuvan kehittämisen ketterämpiin toimintatapoihin. Olemme saaneet konkreettisia työkaluja ja keinoja laadun parantamiseen”, Heini Pakari kiittelee.

”On ollut ilo työskennellä Taskmillin asiantuntijoiden kanssa. Olen hankkeen omistajana erittäin tyytyväinen siitä, että olemme saaneet laatua nostavia parannuksia käytäntöön tasaisin väliajoin, eikä vasta hankkeen loppusuoralla. Olin henkilökohtaisesti seuraamassa ensimmäistä yhteissuunnittelua ja oli hienoa nähdä kuinka lähes 70 hengen porukka puhalsi yhteen hiileen ja homma eteni strukturoidusti”, Stockmannin Chief Digital Officer Mika Repo toteaa.

Jaa somessa:

Tilaa uutiskirjeemme

Voit voittaa ilmaisen koulutuksen!

    Hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen kuvaamalla tavalla.

    Kun kaipaat asioihin jotain järkeä, ota yhteyttä!

    Myynti ja asiakaskokemus

    Iiro Piippo

    +358 50 339 77 05

    Buukkaa tapaaminen

    Konsultointi

    Elina Kervinen

    +358 40 55 260 22

    Buukkaa tapaaminen