Hyppää sisältöön

Kuka omistaisi oppimisen?

Jaa somessa:

Koulussa lapsille tarjotaan lukujärjestys ensin valmiiksi täytettynä ja iän kasvaessa oman valinnan määrä lisääntyy. Jo lukiossa valintojen tekeminen on melkoinen show ja valintojen vaikutus on monesti hämärän peitossa. Oppiminen ei olekaan niin yksinkertaista. On vaikea tietää mitä aiheet sisältävät, mitä haluaisi oppia ja missä tuota osaamista voisi hyödyntää?

Töissä oppiminen jatkuu. Sitä tapahtuu hallitusti ja huomaamatta. Koulutuksissa ja työtä tehdessä. Joskus juuri tarpeeseen ennen kuin uutta osaamista tarvitaan. Joskus vasta kivun ja kokemuksen kautta.

Samaan aikaan maailma ympärillä muuttuu vauhdilla. Teknologia, palvelut ja työtavat kehittyvät nopeasti. Se, mikä kaksi vuotta sitten oli mahdoton unelma, on nyt arkipäivää. Tämä asettaa uuden haasteen oppimiselle. Jos muutosnopeus on kasvanut, onko oppimisnopeutesi kasvanut?

Väitän, että suunnitelmallisuudella oman oppimisen vauhti olisi tuplattavissa. Tämä ei kuitenkaan tapahdu vahingossa. Oppiminen on oma taitonsa, jota emme kehitä riittävästi. Supervoimaksi se muuttuu ryhmissä, jotka osaavat oppia yhdessä. 

Tehokas oppiminen tarvitsee rakennetta, syväosaamista ja uteliaisuutta

Kokemukseni mukaan uuden oppimisen työnjako on yrityksien sisällä jakautunut kolmeen:

  1. HR omistaa oppimisen prosessin, tarjoilee oppimisen aiheita ja tukee oppimista fasilitoimalla sekä yhdistämällä ihmisiä.
  2. Organisaation syväosaajista on valikoitunut promoottorit, jotka asiantuntijoina edistävät oppimista organisaatiossa osana työtään.
  3. Jokaisella on myös vastuu omasta oppimisestaan. Siihen sisältyy oman uran ja oppimistarpeiden suunnittelu, jolloin oppii yleisesti tarvittavat taidot sekä kerätä työssä tarvittava osaaminen. Osa oppimisesta tapahtuu töissä, osa sen ulkopuolella. Oppimista voi tukea ura-ohjaaja tai oman yksikön vetäjä.

Kiireen keskellä oppiminen jää helposti jalkoihin, kun tarvittava yhteistyö yllä listattujen näkökulmien ja tekijöiden välillä jää liian ohueksi. Yllä listattu rakenne ei ole ongelma, mutta sitä pitää oppia hyödyntämään uudella tavalla. Tulee tunnustaa, että oppiminen on osa työtä ja oppia hyödyntämään työn tekemisen mahdollisuudet oppimiselle. Lisäksi osaamisen jakaminen ja yhdessä oppiminen vaativat aktiivista työtä.

Urheilutermein: HR ja syväosaajat toimivat syöttäjinä, että jokainen saa maalin tehtyä. Jos syöttöä ei tule, ei pääse edes laukaisemaan. Voittomaalista puhumattakaan.

Oppiminen on osa työtäsi

Oppiminen on onneksi taito, joka kehittyy siihen panostamalla. Kun oppiminen tehdään luontevaksi osaksi työtä, oppiminen alkaa aiempaa nopeammin vaikuttaa suoraan käytännön työhön ja oppimisen kustannus laskee. Vaikeasta tulee helpompaa – ehkä jopa hauskaa.

Tehokas oppija yhdistää työssä opitun koulutuksiin ja työympäristön ulkopuolelta tulleisiin uusiin ajatuksiin. Tätä useimmille meistä ei ole opetettu koulussa. Onneksi oppiminen on taito, jossa voi kehittyä. Jo pienellä ajankäytöllä voi oppimista syventää ja nopeuttaa huomattavasti. Lisäksi työympäristöä ja tapoja kehittämällä saadaan aikaan onnellisia oppimisvahinkoja, joissa oivallukset syntyvät yllättävissä paikoissa. Oppimiseen tarvitaan hyviä oppimisen lähteitä, joista perustutkimuksen tapaan haetaan uutta tietoa jo ennen kuin tiedetään mihin sitä hyödyntää.

Tehokas oppiminen on kriittisen tärkeää menestyvän liiketoiminnan kannalta. Bonuksena, oppiminen lisää motivaatiota ja tekee työstä parempaa. Kun uudet oppimisen tavat on sisäistetty tapahtuu oppiminen luontaisesti osana työtä. Osaaminen ja sen kehittäminen on läpinäkyvää.

Kuinka moni meistä osaa rytmittää ja hallita oppimista?

Takanani on 18 vuotta koulua. Työssä olen tehnyt 26 projektia ja ollut 230 työhön liittyvässä koulutuksessa. Jokainen vuosi, projekti ja koulutus on opettanut toimivia rutiineja ja tuonut paljon uutta osaamista. Oppimiseni teho kuitenkin räjähti, kun löysin työtavan, jonka avulla saan nopeasti uudet ideat käyttöön omassa arjessani. Tämä onnistuu vain, jos minulla on valmiiksi hyvät lähteet, pidän silmät auki uusille itseäni kiinnostaville teemoille ja onnistun hallitsemaan omat prioriteettini.

Yksin voi tehdä paljon, mutta yhdessä miettimällä ihmeitä. Tutustumalla koulutustarjontaamme, olet jo matkalla.

Tilaa uutiskirjeemme

Voit voittaa ilmaisen koulutuksen!

    Hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen kuvaamalla tavalla.

    Kun kaipaat asioihin jotain järkeä, ota yhteyttä!

    Konsultointi ja asiakaskokemus

    Elina Kervinen

    +358 40 55 260 22

    Buukkaa tapaaminen

    Koulutukset ja työpajat

    Raija Harle

    +358 40 747 29 22

    Buukkaa tapaaminen

    Rekrytointi, freelance-toimeksiannot

    Jutta Glad

    +358 40 540 86 64

    Buukkaa tapaaminen