Hyppää sisältöön

Tuoteomistaja (Product Owner) koulutus – sertifiointiin tähtäävä

Tulevat ajankohdat


Ilmoittaudu koulutukseen

    Ajankohta:

    Hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen kuvaamalla tavalla.



    Tuoteomistaja (Product owner) voi ajaa projektin karille, saada aikaan onnistuneen tuotteen tai jotain tältä väliltä. Tuoteomistajan eli Product Ownerin rooli on vaikea ja erittäin kriittinen. Tämä koulutus on tuoteomistajan selviytymispaketti.

    Uutena tuoteomistajana saat koulutuksesta hyvän perusosaamisen, sekä rungon työn tekemiseen. Kokeneena tuoteomistajana saat koulutuksesta mahdollisuuden kehittää oman tiimin toimintaa uusien ideoiden avulla, kun pystyt keskittymään soveltamiseen ja konkreettisten parannuskohteiden tunnistamiseen. 

    Moduulien avulla voit myös valmistautua Professional Product Owner -sertifiointiin (scrum.org), jonka voit ostaa suoraan Scrum.orgilta. Scrum.orgin sertifioinnit ovat arvostettuja, ja ne ovat aina voimassa. Tämä koulutus ei ole Scrum.orgin hyväksymä tai siihen liittyvä.

    Mitä Scrum on? Katso 4 minuutin video.

    Koulutuksen rakenne

    Moduuli 1: Scrumin perusteet ja simulaatio

    • Mitä ketteryys on?
    • Mitä Scrum on?
    • Scrumin roolit ja vastuut
      • Tuoteomistaja (Product Owner, PO)
      • Scrum Master
      • Kehittäjä
    • Scrumin tapahtumat
      • Sprintin suunnittelu
      • Daily eli päivittäispalaveri
      • Sprintin katsemointi
      • Retrospektiivi
    • Scrumin tuotokset ja sitoutuminen
      • Tuotteen kehitysjono (backlog) ja tuotteen tavoite
      • Sprintin kehitysjono ja sprintin tavoite
      • Inkrementti ja valmiin määritelmä (Definition of Done, DoD)

    Scrum simulaatio. Koe Scrum käytännön harjoituksessa:

    • Sprintin suunnittelu
    • Sprintin katselmointi
    • Retrospektiivi

    Koulutus oli informatiiivinen ja hyödyllinen, kouluttaja osasi asiansa

    Moduuli 2: Tuoteomistajan (PO) rooli Scrumissa

    Moduuli 2 on läpileikkaus tuoteomistajan rooliin, tehtäviin ja ominaisuuksiin.

    • Millaista osaamista PO tarvitsee? Pitääkö PO olla IT:stä vai liiketoiminnasta?
    • PO:n rooli ja tehtävät Scrumin tapahtumissa
    • Yhteistyö sidosryhmien kanssa, ja miten sanoa ”ei”?
    • Roadmap eli tiekartta PO:n kommunikaatiovälineenä
    • Odotustenhallinta
    • PO fasilitoijana
    • Tuote vs. projekti

    Moduuli 3: Tuoteomistaja backlogin omistajana  

    Tuoteomistaja eli PO omistaa tuotteen backlogin. Miten PO voi varmistaa, että rakennetaan oikeaa tuotetta oikeaan aikaan?

    • Mitä on liiketoiminta-arvo?
    • Arvon mittaaminen
    • Miten kytkeä backlog oman organisaation tavoitteisiin tai strategiaan?
    • Sisällönhallinta – backlogin ylläpito
    • Miten huomioida riippuvuudet suunnittelussa ja seurannassa?
    • Priorisointitekniikat PO:n tukena
    • Budjetointi
    • Kokeilut eli spiket
    • Tekninen velka, ylläpito
    • Ennustaminen
    • Julkaisujen hallinta
    • Päätöksenteko

    Moduli 4: Ketterä vaatimusmäärittely eli käyttäjätarinatekniikka

    Ketterissä menetelmissä myös määrittelyä tehdään pienissä paloissa. Käyttäjätarinat eli user storyt on hyvä tapa kommunikointiin esimerkiksi liiketoiminnan ja IT:n välillä, sillä ne kirjoitetaan liiketoiminnan kielellä käyttäjän näkökulmasta. Käyttäjätarina kuvaa tarpeen, tarvitsijan ja tavoitellun liiketoimintahyödyn.

    • Käyttäjätarinan malli
    • Kortti – keskustelu – vahvistus (eli 3C: card – confirmation – conversation)
    • Millainen on hyvä käyttäjätarina (INVEST-malli)?
    • Käyttäjätarinoiden pilkkominen pienemmiksi
    • User Story Mapping -työkalu

    PO koulutus
    Koulutus oli erinomainen ja herätti paljon pohdiskelua omien järjestelmien osalta, joista vastaan.

    Aikataulut

    Jos kiinnostuit yksittäisestä moduulista, kurkkaa verkkokurssitarjontamme!

    Kenelle koulutus sopii

    Koulutus on suunnattu tuoteomistajiksi aikoville henkilöille ja jo tuoteomistajina toimiville henkilöille. 

    Voit osallistua koko koulutukseen, tai valita kokonaisuudesta omaan kehittymistarpeeseesi sopivan tai sopivat modulit (moduleihin ilmoittautuminen yllä olevien linkkien takaa). Toteutamme valmennuksen Google Meetillä/Helsingin toimistollamme.
    Koulutuksen kesto: 14 tuntia

    Lisätietoja raija.harle@taskmill.fi.

    Pyydä tarjous koulutuksesta organisaatiollesi

    Haluaisitko tämä koulutuksen omalle tiimillesi? Koulutusta on myös mahdollista räätälöidä juuri omalle organisaatiollesi sopivaksi. Pyydä tarjous tästä koulutuksesta!

      Hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen kuvaamalla tavalla.


      Kouluttajat

      Jaa somessa:

      Kun kaipaat asioihin jotain järkeä, ota yhteyttä!

      Asiakaskokemus ja myynti

      Pauline Ranta

      +358 41 505 7255

      Buukkaa tapaaminen

      Asiakaskokemus ja myynti

      Heidi Grönroos

      +358 50 3879037

      Buukkaa tapaaminen

      Konsultointi

      Elina Kervinen

      +358 40 55 260 22

      Buukkaa tapaaminen

      Rekrytointi, freelance-toimeksiannot

      Jutta Glad

      +358 40 540 86 64

      Buukkaa tapaaminen

      Koulutukset ja työpajat

      Raija Harle

      +358 40 747 29 22

      Buukkaa tapaaminen