Tuoteomistaja (Product owner) voi ajaa projektin karille, saada aikaan onnistuneen tuotteen tai jotain tältä väliltä. Tuoteomistajan eli Product Ownerin rooli on vaikea ja erittäin kriittinen. Tämä koulutus on tuoteomistajan selviytymispaketti.
Uutena tuoteomistajana saat koulutuksesta hyvän perusosaamisen, sekä rungon työn tekemiseen. Kokeneena tuoteomistajana saat koulutuksesta mahdollisuuden kehittää oman tiimin toimintaa uusien ideoiden avulla, kun pystyt keskittymään soveltamiseen ja konkreettisten parannuskohteiden tunnistamiseen.
AI mullistaa tuoteomistajan arjen. Asiat, joiden selvittelyyn tarvittiin ulkopuolista apua, onnistuvat nyt yhdellä promptilla. Käyttäjätarinat syntyvät lähes itsestään. Koulutus sisältää vinkit AI:n hyödyntämiseen arjessa.
Moduulien avulla voit myös valmistautua Professional Product Owner -sertifiointiin (scrum.org), jonka voit ostaa suoraan Scrum.orgilta. Scrum.orgin sertifioinnit ovat arvostettuja, ja ne ovat aina voimassa. Tämä koulutus ei ole Scrum.orgin hyväksymä tai siihen liittyvä.
Tuotteen kehitysjono (backlog) ja tuotteen tavoite
Sprintin kehitysjono ja sprintin tavoite
Inkrementti ja valmiin määritelmä (Definition of Done, DoD)
Scrum simulaatio. Koe Scrum käytännön harjoituksessa:
Sprintin suunnittelu
Sprintin katselmointi
Retrospektiivi
Koulutus oli informatiiivinen ja hyödyllinen, kouluttaja osasi asiansa
Moduuli 2: Tuoteomistajan (PO) rooli Scrumissa
Moduuli 2 on läpileikkaus tuoteomistajan rooliin, tehtäviin ja ominaisuuksiin.
Millaista osaamista PO tarvitsee? Pitääkö PO olla IT:stä vai liiketoiminnasta?
PO:n rooli ja tehtävät Scrumin tapahtumissa
Yhteistyö sidosryhmien kanssa, ja miten sanoa ”ei”?
Roadmap eli tiekartta PO:n kommunikaatiovälineenä
Odotustenhallinta
PO fasilitoijana
Tuote vs. projekti
Tuoteomistaja ja AI
Johdanto tekoälyyn (AI)
AI tuoteomistajan apuna
GenAI työkalut
AI-pohjaisten tuotteiden rakentaminen
Huomioitavaa AI:n käytössä
Moduuli 3: Tuoteomistaja backlogin omistajana
Tuoteomistaja eli PO omistaa tuotteen backlogin. Miten PO voi varmistaa, että rakennetaan oikeaa tuotetta oikeaan aikaan?
Mitä on liiketoiminta-arvo?
Arvon mittaaminen
Miten kytkeä backlog oman organisaation tavoitteisiin tai strategiaan?
Sisällönhallinta – backlogin ylläpito
Miten huomioida riippuvuudet suunnittelussa ja seurannassa?
Priorisointitekniikat PO:n tukena
Budjetointi
Kokeilut eli spiket
Tekninen velka, ylläpito
Ennustaminen
Julkaisujen hallinta
Päätöksenteko
Moduli 4: Ketterä vaatimusmäärittely eli käyttäjätarinatekniikka
Ketterissä menetelmissä myös määrittelyä tehdään pienissä paloissa. Käyttäjätarinat eli user storyt on hyvä tapa kommunikointiin esimerkiksi liiketoiminnan ja IT:n välillä, sillä ne kirjoitetaan liiketoiminnan kielellä käyttäjän näkökulmasta. Käyttäjätarina kuvaa tarpeen, tarvitsijan ja tavoitellun liiketoimintahyödyn.
Haluaisitko tämä koulutuksen omalle tiimillesi? Koulutusta on myös mahdollista räätälöidä juuri omalle organisaatiollesi sopivaksi. Pyydä tarjous tästä koulutuksesta!
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi, kun selaat sivustoa. Näistä evästeistä välttämättömiksi luokitellut evästeet tallennetaan selaimeesi, koska ne ovat välttämättömiä verkkosivuston perustoimintojen toiminnalle. Käytämme myös kolmannen osapuolen evästeitä, jotka auttavat meitä analysoimaan ja ymmärtämään, miten käytät tätä verkkosivustoa, ja tarjoavat sinulle asiaankuuluvaa markkinointia. Nämä evästeet tallennetaan selaimeesi vain suostumuksellasi. Sinulla on myös mahdollisuus kieltäytyä näistä evästeistä. Mutta joidenkin evästeiden poistaminen käytöstä voi vaikuttaa selauskokemukseesi.
Välttämättömät evästeet ovat evästeitä, joita verkkosivut tarvitsevat toimiakseen. Näihin evästeisiin ei tallenneta tunnistettavissa olevia henkilötietoja.
Mainonta- ja kohdistusevästeitä käytetään verkkosivustoilla kävijöiden seurantaan. Näiden evästeiden avulla näet mainoksiamme, jotka vastaavat paremmin kiinnostuksen kohteitasi. Keräämme myös verkkosivustomme kävijätietoa HubSpot- ja Leadfeeder-palveluiden avulla, jotta voisimme analysoida ja kehittää sivustoamme entistäkin paremmaksi ja kohdentaa kävijöille relevanttia markkinointia.
Google Analytics kerää tietoja käyttäjän vierailusta sivustolla. Tietoja käytetään palveluiden kehittämiseen ja markkinoinnin mittaamiseen. Analytiikasta ei voida yksilöidä yksittäistä sivustokävijää.