Tuoteomistaja (Product owner) voi ajaa projektin karille, saada aikaan onnistuneen tuotteen tai jotain tältä väliltä. Tuoteomistajan eli Product Ownerin rooli on vaikea ja erittäin kriittinen. Tämä koulutus on tuoteomistajan selviytymispaketti.
Uutena tuoteomistajana saat koulutuksesta hyvän perusosaamisen, sekä rungon työn tekemiseen. Kokeneena tuoteomistajana saat koulutuksesta mahdollisuuden kehittää oman tiimin toimintaa uusien ideoiden avulla, kun pystyt keskittymään soveltamiseen ja konkreettisten parannuskohteiden tunnistamiseen.
Moduulien avulla voit myös valmistautua Professional Product Owner -sertifiointiin (scrum.org), jonka voit ostaa suoraan Scrum.orgilta. Scrum.orgin sertifioinnit ovat arvostettuja, ja ne ovat aina voimassa. Tämä koulutus ei ole Scrum.orgin hyväksymä tai siihen liittyvä.
Mitä Scrum on? Katso 4 minuutin video.
Koulutuksen rakenne
Moduuli 1: Scrumin perusteet ja simulaatio
- Mitä ketteryys on?
- Mitä Scrum on?
- Scrumin roolit ja vastuut
- Tuoteomistaja (Product Owner, PO)
- Scrum Master
- Kehittäjä
- Scrumin tapahtumat
- Sprintin suunnittelu
- Daily eli päivittäispalaveri
- Sprintin katsemointi
- Retrospektiivi
- Scrumin tuotokset ja sitoutuminen
- Tuotteen kehitysjono (backlog) ja tuotteen tavoite
- Sprintin kehitysjono ja sprintin tavoite
- Inkrementti ja valmiin määritelmä (Definition of Done, DoD)
Scrum simulaatio. Koe Scrum käytännön harjoituksessa:
- Sprintin suunnittelu
- Sprintin katselmointi
- Retrospektiivi
Koulutus oli informatiiivinen ja hyödyllinen, kouluttaja osasi asiansa
Moduuli 2: Tuoteomistajan (PO) rooli Scrumissa
Moduuli 2 on läpileikkaus tuoteomistajan rooliin, tehtäviin ja ominaisuuksiin.
- Millaista osaamista PO tarvitsee? Pitääkö PO olla IT:stä vai liiketoiminnasta?
- PO:n rooli ja tehtävät Scrumin tapahtumissa
- Yhteistyö sidosryhmien kanssa, ja miten sanoa ”ei”?
- Roadmap eli tiekartta PO:n kommunikaatiovälineenä
- Odotustenhallinta
- PO fasilitoijana
- Tuote vs. projekti
Moduuli 3: Tuoteomistaja backlogin omistajana
Tuoteomistaja eli PO omistaa tuotteen backlogin. Miten PO voi varmistaa, että rakennetaan oikeaa tuotetta oikeaan aikaan?
- Mitä on liiketoiminta-arvo?
- Arvon mittaaminen
- Miten kytkeä backlog oman organisaation tavoitteisiin tai strategiaan?
- Sisällönhallinta – backlogin ylläpito
- Miten huomioida riippuvuudet suunnittelussa ja seurannassa?
- Priorisointitekniikat PO:n tukena
- Budjetointi
- Kokeilut eli spiket
- Tekninen velka, ylläpito
- Ennustaminen
- Julkaisujen hallinta
- Päätöksenteko
Moduli 4: Ketterä vaatimusmäärittely eli käyttäjätarinatekniikka
Ketterissä menetelmissä myös määrittelyä tehdään pienissä paloissa. Käyttäjätarinat eli user storyt on hyvä tapa kommunikointiin esimerkiksi liiketoiminnan ja IT:n välillä, sillä ne kirjoitetaan liiketoiminnan kielellä käyttäjän näkökulmasta. Käyttäjätarina kuvaa tarpeen, tarvitsijan ja tavoitellun liiketoimintahyödyn.
- Käyttäjätarinan malli
- Kortti – keskustelu – vahvistus (eli 3C: card – confirmation – conversation)
- Millainen on hyvä käyttäjätarina (INVEST-malli)?
- Käyttäjätarinoiden pilkkominen pienemmiksi
- User Story Mapping -työkalu
Koulutus oli erinomainen ja herätti paljon pohdiskelua omien järjestelmien osalta, joista vastaan.
Aikataulut
Jos kiinnostuit yksittäisestä moduulista, kurkkaa verkkokurssitarjontamme!
Kenelle koulutus sopii
Koulutus on suunnattu tuoteomistajiksi aikoville henkilöille ja jo tuoteomistajina toimiville henkilöille.
Voit osallistua koko koulutukseen, tai valita kokonaisuudesta omaan kehittymistarpeeseesi sopivan tai sopivat modulit (moduleihin ilmoittautuminen yllä olevien linkkien takaa). Toteutamme valmennuksen Google Meetillä/Helsingin toimistollamme.
Koulutuksen kesto: 14 tuntia
Lisätietoja raija.harle@taskmill.fi.
Pyydä tarjous koulutuksesta organisaatiollesi
Haluaisitko tämä koulutuksen omalle tiimillesi? Koulutusta on myös mahdollista räätälöidä juuri omalle organisaatiollesi sopivaksi. Pyydä tarjous tästä koulutuksesta!