Taskmillin vuosikatsaus 2021: ihanaa ja kipeää kasvua

Jaa somessa:

2021 oli Taskmillin tähänastisen historian mullistavin ja vauhdikkain: kasvun ja kipeiden kasvukipujen vuosi.

Kun perustimme Taskmillin vuonna 2018 Jutta Gladin kanssa, meillä eli vahvana ajatus siitä, että haluamme luoda yrityksen, jolta itse ostaisimme palveluita ja missä itse haluaisimme olla töissä. Vuosi 2020 olikin vielä aikamoista honey moonia: meitä oli vielä sen verran pieni porukka, että kaikki pystyivät osallistumaan kaikkeen. Teimme käytännössä yhdessä koko firman kesken lähes kaikki päätökset. Olimme myös suloisen samaa mieltä asioista. Meillä ei ollut prosesseja, sääntöjä tai toimintaohjeita – niin hyvässä kuin pahassa.

Vuosi 2020 olikin vielä aikamoista honey moonia.

Tuplasimme henkilökuntamme määrän vuonna 2021. Aloimme huomata merkkejä siitä, ettemme enää voineet elää kuin Ellun kanat. Olemme kuitenkin ketteryyden arvoja vaaliva yritys, jolle itseohjautuvuus ja palveleva johtajuus ovat ydintä. Huomasimme kuitenkin, että jonkinlaiset pelisäännöt piti ottaa käyttöön.

NMTH eli Näin Me Teemme Hommia

Sisäisen viestinnän työkaluumme alkoi muodostua kuvaus: NMTH eli Näin Me Teemme Hommia. Kuvasimme henkilökuntamme kanssa sparratut palkkamallimme ja miten mallia voi vaihtaa. Kuvasimme hankintasäännön: ”Ostaisitko tämän hintaisen tuotteen omalla rahalla? Jos kyllä, osta se ja laita kuitti assarillemme.” Mietimme, miten henkilökohtaista kehittymistä tuetaan. Työ jatkuu asioiden tullessa ajankohtaiseksi. Seuraavaksi varmaan otetaan matkustaminen työpöydälle, kun se taas toivon mukaan on mahdollista.

Esimiehiä meillä ei ole sanan vanhanaikaisessa merkityksessä. Koen itseni palvelevaksi johtajaksi (servant leader) omassa yrityksessäni. Tärkein työni on pitää joukkueeni tyytyväisenä sekä varmistaa, että noudatamme ketteryyden arvoja ja periaatteita omassa tekemisessä eli syömme rohkeasti omia lääkkeitämme, tai juomme omaa shampanjaamme, kuten mielummin tykkäämme sanoa. Emme enää voi tehdä kaikkia päätöksiä yhdessä, mutta päätöksenteko tapahtuu siellä, missä tietokin on.

Ensimmäinen irtisanoutuminen

Vuonna 2021 tapahtui myös se, mihin emme olleet aivan henkisesti varautuneet. Ensimmäinen henkilö irtisanoutui. Olin kesälomapäivää viettämässä mökillä, kun sain tämän puhelun Susanna Salomaalta. Mitään ei ollut tehtävissä, hän kertoi sen reilusti. Saappaat, joita hänelle oli tarjottu, olivat niin isot, ettemme pystyisi kilpailemaan. ”Olette paras työnantaja, joka minulla on tähän mennessä ollut”, Susanna sanoi ja lähti. ”Ovemme on aina avoinna, jos haluat palata”, vastasin. Jouduimme ensi kertaa miettimään off-boarding-prosessia säätäessämme Suskin koneen formatoinnin kanssa.

Vuonna 2021 tapahtui myös se, mihin emme olleet aivan henkisesti varautuneet.

Suorat asiakkuudet

Kun firman historian päivänä 1. aloimme molemmat Jutan kanssa tehdä laskutettavaa työtä, se tapahtui isomman toimijan alihankkijan roolissa. Keräsimme kassaan rahaa nipistäen omasta tulotasostamme. Tiesimme kuitenkin, ettei tämä riitä meille.

Halusimme jonain päivänä olla ketteryyden ykkösnimi Suomessa. Halusimme koota ympärillemme Suomen parhaat ketteryyden asiantuntijat. Tämä ei ole suoraviivaista alihankkijalle, jonka toimintaa monesti rajaavat laajat kilpailukiellot, lisämyynnin mahdottomuus sekä se, ettei voi toimia oman firman nimissä. Tilalle oli saatava suorat asiakkuudet.

Asetimme vuoden 2021 yhdeksi strategiseksi tavoitteeksi sen, että lähdemme tavoittelemaan lisää omia, suoria asiakkuuksia suurempien alihankkijana olemisen sijaan. Minä olin yksin hoitanut tähän asti pitkälti myynnin, mutta tässä kohdin ymmärsimme, että tarvitsemme myynnin ammattilaisen joukkoomme. Etsimme henkilöä, jolla olisi agile- ja myyntitausta, emmekä löytäneet ketään.

Sitten ymmärsimme, että asenne ratkaisee enemmän kuin alan aiempi tuntemus. Agilessahan on pohjimmiltaan kyse jaetuista arvoista. Lähdimme keskusteluihin avoimemmin mielin. Teimme yhden kaikkien aikojen parhaista rekrytoinneistamme. Nyt meillä on loistava Iiro Piipon vetämä ketterä myyntitiimi, joka tekee työtään täysin arvojemme mukaan. Malli toimii niin hyvin, että olemme pystyneet jopa tuotteistamaan sen ja tarjoamaan Ketterä myynti- palvelua asiakkaillemme.

Toki meillä on edelleen yhteistyökumppaneita, mutta kumppanuudet perustuvat molemminpuoliseen reiluuteen. Samaa reiluutta haluamme osoittaa meidän kanssa toimiville freelancereille tänä päivänä.

Oman tuotekehityksen vahvistaminen

Vuonna 2021 panostimme isosti omaan tuotekehitykseen – eikä tätä tehty asiakkaiden kustannuksella. Laitoimme aikaa ja työtunteja esimerkiksi edellämainitun Ketterä Myynti® -konseptin kehittämiseen ja johdon työpajojen suunnitteluun. Koulutusvalikoimamme laajeni Raija Harlen vetämänä Suomen suurimmaksi ja laadukkaimmaksi ketteryys- ja leadership-koulutusten valikoimaksi. Nyt aloittaessamme vuotta 2022, meillä on kokonainen koulutusyksikkö.

Palveluiden suhteen meillä oli (ja on edelleen) paljon ideoita. Toisinaan jopa liikaa 😅 Välillä huomasimme, että suutarin lapsen kengät olivat kadoksissa ja fokus puuttui, priorisoidakin pitäisi. Ketteryyden ammattilaisillekin priorisointinti voi olla yllättävän hankalaa, kun kaikkea haluaisi tehdä, edistää ja jostakin pitäisi osata luopua. Meille oli kuitenkin tärkeää tukea kokeilukulttuuria ja antaa myös mahdollisuus epäonnistumiseen. Olemme keränneet epäonnistumisesta arvokasta oppia.

Välillä huomasinne, että suutarin lapsen kengät olivat kadoksissa, ja priorisoidakin pitäisi.

Pöhinäämme somessa oli ihasteltu jo ennen viime vuotta, mutta vasta viime vuonna käynnistimme systemaattisen digimarkkinoinnin Erika Vitikaisen liityttyä tiimiimme. Myös maskottimme Agile-kissa näki viime vuonna päivänvalon.

Kotisivumme olivat päässeet useiden käsiparien hellässä käsittelyssä niin sanotusti räjähtämään käsiin. Kuulin jonkun kommentoineen, että ulkoasu muistutti 80-lukua 🤷‍♀️ Päätimme uudistaa sivut täysin ja samalla freesasimme visuaalisen ilmeemme.

NPS 100!

Kaiken pöhinän ja uusien juttujen edelle menee kuitenkin asiakkaiden tyytyväisyys ja ihmiset sen takana. Pystyn täysin rehellisesti sanomaan, että mielestäni Taskmillillä on Suomen parhaat ketteryyden ammattilaiset. Viime vuoden lopulla teimme asiakastyytyväisyyskyselyn ja NPS-asteikon tulos lauloi omaa lauluaan: NPS 100.

NPS välillä 70 ja 100 tarkoittaa maailmanluokkaa 💪 Minusta tämä kertoo, että meidän asiantuntijamme ovat todella täydestä sydämestään auttamassa asiakkaita. Ei riitä, että on taitava, vaan pitää aidosti haluta auttaa ja tehdä se mitä milloinkin tarvitaan.

Uusia toimialoja ilman rajoja

Vuonna 2021 olemme vieneet ketteriä menetelmiä uusille toimialoille kuten terveydenhuoltoon, myyntiin, markkinointiin ja valmistavaan teollisuuteen.

Lähes tuplasimme liikevaihtomme viime vuonna jälleen kerran. Kasvu eli panostus myyntiin, markkinointiin, hallintoon ja tuotekehitykseen söi tulostamme, mutta nyt meillä on perustukset kunnossa kestävälle kasvulle, joka tapahtuu laadusta tinkimättä.

Henkilökohtaisesti isoin kasvukipuni liittyi siihen, että jouduin luopumaan asiakastöistä.

Henkilökohtaisesti isoin kasvukipuni liittyi siihen, että jouduin luopumaan asiakastöistä kokonaan toisella vuosipuolikkaalla, koska firman pyörittäminen vei niin paljon aikaa. Nyt olen onnekseni tilanteessa, jossa minulla on useita osaavia kollegoita jakamassa tuota työkuormaa ja olen taas itsekin päässyt tekemään asiakastöitä.

Pandemia poisti meiltä maantieteelliset rajoitukset ja olemme saaneet uusia asiakkaita mm. Jyväskylästä, Pohjanmaalta, Seinäjoelta ja Rovaniemeltä. Olemme myös pystyneet palkkaamaan huippuasiantuntijoita maantieteellisistä rajoista välittämättä.

Ne kovat numerot

Entäs sitten ne kovat numerot, joihin kaikki tämä johti? Kasvukivuista huolimatta olemme onnistuneet tuplaamaan henkilöstömme ja liikevaihtomme vuoden 2021 aikana. Lisäksi olemme edelleen kannattava, voittoa tekevä yritys. Edelleen toimimme ilman ulkopuolista velkaa, sijoituksia tai yrityskauppoja. Menestystarinamme perustuu täysin vahvaan, orgaaniseen tekemiseen, josta kertoo edellä mainittu asiakas NPS 100 ja eNPS henkilöstöltä 73.

Haluan lähettää vielä erityiskiitokset kaikille uusille ja vanhoille työntekijöillemme, kun yhdessä rakennatte Taskmillistä kanssamme ketteryyden ykkösyritystä, sekä mahtaville asiakkaillemme luottamuksesta, jonka veroisia olemme olleet ja tulemme tulevaisuudessakin olemaan 💜

Tilaa uutiskirjeemme

Voit voittaa ilmaisen koulutuksen!

Hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen kuvaamalla tavalla.

Kun kaipaat asioihin jotain järkeä, ota yhteyttä!

Konsultointi ja asiakaskokemus

Elina Kervinen