Käyttäjätarinatyöpaja sopii esimerkiksi tiimille, joka alkaa hyödyntämään käyttäjätarinoita tai rakentamaan uutta tuotetta. Työpajassa lähdetään kuvaamaan käyttäjätarinoita omasta kontekstista, ja voimme esimerkiksi luoda alustavan backlogin uudelle tuotteelle tai uudelle kokonaisuudelle.
Käyttäjätarina on nerokas paketti, joka kuvaa muutoksen tarvitsijan, varsinaisen tarpeen ja muutoksesta saatavan hyödyn yhdessä lauseessa. Koska tarinat kirjoitetaan liiketoiminnan kielellä, asiantuntijat ovat erinomaisia kandidaatteja niiden kirjoittajiksi. Käyttäjätarina kuvaa asiakkaan ongelman, ei sen ratkaisua. Se toimii keskustelun avauksena kehittäjien kanssa. Yhdessä käytävän keskustelun perusteella käyttäjätarinaa voidaan muokata ja sille lisätään hyväksyntäkriteerit.
Kättäjätarinatyöpajaa voidaan höystää käyttäjätarinakartta-tekniikalla (User Story Mapping). Sen avulla voi helposti visualisoida käyttäjän tarpeet, jos tarpeet muodostavat jonkinlaisen työnkulun.
Hyvä käyttäjätarina noudattaa INVEST-sääntöä:
- I – Independent: sen pystyy toteuttamaan itsenäisesti.
- N – Negotiable: se kuvaa ongelman, mutta jättää tiimille vallan päättää miten ongelma ratkaistaan.
- V- Valuable: käyttäjätarina tuottaa arvoa.
- E – Estimable: käyttäjätarinan toteuttamisen työmäärä on arvioitavissa.
- S – Small: tarinat ovat pieniä, tunteja tai maksimissaan muutaman päivä.
- T – Testable: tarina täytyy pystyä testaamaan.
Käyttäjätarinatyöpajan kulku
- Pieni koulutusosuus käyttäjätarinoihin ja INVEST-sääntöön
- Harjoitellaan käyttäjätarinoiden kirjoittamista omasta sisällöstä
- Arvioidaan käyttäjätarinoiden sisältöä ja kuinka hyvin ne noudattavat INVEST-sääntöä
- Harjoitellaan hyväksyntäkriteereiden kirjoittamista
- Tutustutaan tapoihin pilkkoa käyttäjätarinoita
- Pilkotaan omia käyttäjätarinoita pienemmiksi
- Harjoitellaan käyttäjätarinakartta-tekniikkaa, jolla voidaan visualisoida käyttäjän tarpeet
- Jatketaan harjoittelua, kunne haluttu tavoite on valmis, esimerkiksi uuden tuotteen alustava backlogi
Työpaja on tarjolla asiakaskohtaisesti. Riippuen tarpeesta työpajan pituus voi olla esimerkiksi puolesta päivästä päivään. Parhaimmillaan se on kasvotusten, yhtä tuotteen backlogia käsittelevälle tiimille järjestettynä. Työpaja on mahdollista järjestää myös etänä, tällöin suosittelemme työpajan pilkkomista pienempiin kokonaisuuksiin.
Etsitkö aiheeseen koulutusta? Löydät sen täältä: Kettera-vaatimusmaarittely-eli-kayttajatarina-tekniikka/