Hyppää sisältöön

Käyttäjätarinatyöpaja

Tulevat ajankohdat


Pyydä tarjous koulutuksesta organisaatiollesi

Räätälöimme kurssejamme yrityksille ja eri organisaatioille. Pyydä tarjous tästä kurssista räätälöitynä juuri teidän tarpeisiinne!

Pyydä tarjous

Käyttäjätarinatyöpajassa lähdetään kuvaamaan käyttäjätarinoita omasta kontekstista, ja voimme esimerkiksi luoda alustavan backlogin uudelle tuotteelle tai uudelle kokonaisuudelle.

Käyttäjätarina on nerokas paketti, joka kuvaa muutoksen tarvitsijan, varsinaisen tarpeen ja muutoksesta saatavan hyödyn yhdessä lauseessa. Koska tarinat kirjoitetaan liiketoiminnan kielellä, asiantuntijat ovat erinomaisia kandidaatteja niiden kirjoittajiksi. Käyttäjätarina kuvaa asiakkaan ongelman, ei sen ratkaisua. Se toimii keskustelun avauksena kehittäjien kanssa. Yhdessä käytävän keskustelun perusteella käyttäjätarinaa voidaan muokata ja sille lisätään hyväksyntäkriteerit.

Kättäjätarinatyöpajaa voidaan höystää käyttäjätarinakartta-tekniikalla (User Story Mapping). Sen avulla voi helposti visualisoida käyttäjän tarpeet, jos tarpeet muodostavat jonkinlaisen työnkulun.

Hyvä käyttäjätarina noudattaa INVEST-sääntöä:

  • I – Independent: sen pystyy toteuttamaan itsenäisesti.
  • N – Negotiable: se kuvaa ongelman, mutta jättää tiimille vallan päättää miten ongelma ratkaistaan.
  • V- Valuable: käyttäjätarina tuottaa arvoa.
  • E – Estimable: käyttäjätarinan toteuttamisen työmäärä on arvioitavissa.
  • S – Small: tarinat ovat pieniä, tunteja tai maksimissaan muutaman päivä.
  • T – Testable: tarina täytyy pystyä testaamaan.

Käyttäjätarinatyöpajan rakenne

  • Pieni koulutusosuus käyttäjätarinoihin ja INVEST-sääntöön
  • Harjoitellaan käyttäjätarinoiden kirjoittamista omasta sisällöstä
  • Arvioidaan käyttäjätarinoiden sisältöä ja kuinka hyvin ne noudattavat INVEST-sääntöä
  • Harjoitellaan hyväksyntäkriteereiden kirjoittamista
  • Tutustutaan tapoihin pilkkoa käyttäjätarinoita
  • Pilkotaan omia käyttäjätarinoita pienemmiksi
  • Harjoitellaan käyttäjätarinakartta-tekniikkaa, jolla voidaan visualisoida käyttäjän tarpeet
  • Jatketaan harjoittelua, kunnes haluttu tavoite on valmis, esimerkiksi uuden tuotteen alustava backlogi

Työpaja on tarjolla asiakaskohtaisesti. Riippuen tarpeesta työpajan pituus voi olla esimerkiksi puolesta päivästä päivään. Parhaimmillaan se on kasvotusten, yhtä tuotteen backlogia käsittelevälle tiimille järjestettynä. Työpaja on mahdollista järjestää myös etänä, tällöin suosittelemme työpajan pilkkomista pienempiin kokonaisuuksiin.

Kenelle koulutus sopii

Käyttäjätarinatyöpaja sopii hyvin tuoteomistajille, jotka haluavat kehittää ymmärrystään käyttäjätarinoista ja niiden merkityksestä tuotekehityksessä. Tiimeille, jotka ovat vasta alkamassa hyödyntämään käyttäjätarinoita osana työskentelyään tai ovat aloittamassa uuden tuotteen suunnittelua ja haluavat oppia luomaan vahvoja käyttäjätarinoita. Koulutuksessa saat myös sparrausta ja ohjausta hyvien käyttäjätarinoiden kirjoittamisessa ja niiden vaikutusten ymmärtämisessä.

Etsitkö aiheeseen liittyvää koulutusta? Löydät sen täältä: Kettera-vaatimusmaarittely-eli-kayttajatarina-tekniikka/

Pyydä tarjous koulutuksesta organisaatiollesi

Haluaisitko tämä koulutuksen omalle tiimillesi? Koulutusta on myös mahdollista räätälöidä juuri omalle organisaatiollesi sopivaksi. Pyydä tarjous tästä koulutuksesta!

    Hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen kuvaamalla tavalla.


    Jaa somessa:

    Kun kaipaat asioihin jotain järkeä, ota yhteyttä!

    Asiakaskokemus ja myynti

    Pauline Ranta

    +358 41 505 7255

    Buukkaa tapaaminen

    Asiakaskokemus ja myynti

    Heidi Grönroos

    +358 50 3879037

    Buukkaa tapaaminen

    Konsultointi

    Elina Kervinen

    +358 40 55 260 22

    Buukkaa tapaaminen

    Rekrytointi, freelance-toimeksiannot

    Jutta Glad

    +358 40 540 86 64

    Buukkaa tapaaminen

    Koulutukset ja työpajat

    Raija Harle

    +358 40 747 29 22

    Buukkaa tapaaminen