Vuonna 2023 Säästöpankkiryhmä käynnisti 200-vuotisen historiansa mittavimman liiketoimintakehityshankkeen. Tavoitteena on vastata yhä nopeammin asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin sekä yhdistää saumattomasti henkilökohtainen ja digitaalinen palvelukokemus. Kyseessä on laaja teknologiaympäristön uudistus, mutta samalla myös laaja liiketoiminnan kehityshanke, jonka vaikutukset ulottuvat sekä asiakas- että työntekijäkokemukseen.
Taskmill vahvasti mukana kriittisissä rooleissa
Taskmill on finanssialan moderni ja luotettu kumppani, jolla on vankka kokemus vaativista core-järjestelmäuudistuksista sekä syvällinen ymmärrys pankkiliiketoiminnan erityispiirteistä. Säästöpankin monitoimittajahankkeessa tarvittiin asiantuntevia tekijöitä avainrooleihin – edustamaan pankin strategisia tavoitteita ja ohjaamaan eri osa-alueita määrätietoisesti eteenpäin.
“Taskmillin asiantuntijat ovat olleet keskeisessä roolissa transformaatiossa, edustaen sekä Säästöpankin tietohallinnon että liiketoiminnan näkökulmia ja huomioiden strategiset tavoitteet. Lisäksi Taskmill on vastannut laadunvarmistuksen johtamisesta ja hanketoimiston sujuvasta operoinnista. He kykenivät myös nopeasti kokoamaan osaavan QA-tiimin vastaamaan testauksen kriittisiin ruuhkahuippuihin – juuri silloin kun sitä eniten tarvittiin,” kertoo Säästöpankin Program Director Markus Tuomi.
Asiakastyytyväisyys ohjaa toimintaa
Taskmillin toimintaa ohjaa tinkimätön asiakaslähtöisyys. Jokaisessa toimeksiannossa tavoitteena on ylittää odotukset – myös haastavissa tilanteissa.
“Meille on tärkeää, että asiakas voi luottaa siihen, että asiat hoituvat rautaisella ammattitaidolla ja heidän etuaan ajatellen. Viimeisimmässä asiakastyytyväisyyskyselyssä Säästöpankin kohdalla tulos oli 9.7/10 – olen erittäin ylpeä siitä, miten upeasti asiantuntijamme ovat lunastaneet tämän lupauksen. Periaatteisiimme kuuluu kantaa kokonaisvastuu tiimistämme ja reagoida muuttuviin tarpeisiin nopeasti”, sanoo Taskmillin toimitusjohtaja Elina Kervinen.
Koulutuksella tukea muutoksessa
Taskmill ei ainoastaan tue asiakkaitaan hankkeiden läpiviennissä, vaan myös vahvistaa heidän kyvykkyyttään muutoksen keskellä. Säästöpankin henkilöstölle on järjestetty koulutuksia ja työpajoja, joiden avulla on kehitetty muun muassa laadukasta vaatimusmäärittelyosaamista.
“Räätälöimme koulutuksemme aina asiakaskohtaisesti. Kun suuri hanke käynnistyy, vaatimusten määrittely on usein yksi kriittisimmistä osa-alueista. Säästöpankille järjestetyissä työpajoissa tuotettiin konkreettisia, laadukkaita speksejä suoraan toteutustiimien käyttöön”, kertoo Taskmillin Organisational Coach Rasmus Ståhle.
Kohti tulevaa – yhteistyö jatkuu
Hankkeen ensimmäinen tuotantoversio on jo julkaistu, ja uudistuksia tuodaan jatkossa tuotantoon vaiheittain. Taskmillin asiantuntijat ovat osoittaneet joustavuutensa ja sitoutumisensa täydentäessään Säästöpankin sisäistä hankeorganisaatiota eri rooleissa – myös uusilla vastuualueilla tilanteiden muuttuessa.
“Näin laajassa hankkeessa on poikkeuksellista, että pysymme näin hyvin asetetuissa tavoitteissa. Uusia, asiakkaita aidosti hyödyttäviä toiminnallisuuksia on jo tuotannossa. Taskmillin asiantuntijat ovat integroituneet luontevasti osaksi tiimiämme ja reagoineet nopeasti muuttuviin tarpeisiin. Yhteistyö on ollut saumatonta – tästä on erinomaiset lähtökohdat jatkaa seuraaviin kehitysvaiheisiin,” kiteyttää Program Director Markus Tuomi.