Hyppää sisältöön

Arvovirtatyöpaja

Arvovirtatyöpaja auttaa visualisoimaan arvon tuottamisen askeleet. Sen avulla löydät ideat tarkoituksenmukaiseen organisoitumiseen ja näet helposti prosessin pullonkaulat.

Arvovirtatyöpaja auttaa visualisoimaan arvon tuottamisen askeleet ja näkemään prosessin pullonkaulat. Se antaa siis avaimet prosessin tehostamiseen, jolloin säästät rahaa ja pystyt toimittamaan asiakkaalle arvoa nopeammin.

Arvovirta tai arvoketju tulee terminä leanistä. Se tarkoittaa sitä kokonaisuutta jota tarvitaan, että voidaan tuottaa asiakkaalle palvelu tai tuote. Arvovirta on esimerkiksi asuntolainaa hakiessa kaikki se mitä tapahtuu uuden asunnon tarpeen syntymisen ja lainan takaisinmaksun välissä.

Arvovirtatyöpajassa voidaan kokonaisuutta kuvata kahdella eri tavalla. Operatiivinen arvovirta kuvaa arvon virtauksen asiakkaan näkökulmasta ja kehityksen arvovirta puolestaan kertoo miten arvoa tuotetaan.

Miksi arvovirta kannattaa kuvata?

Operatiivinen arvovirta visualisoi miten arvo asiakkaalle tuotetaan. Se auttaa löytämään ne ratkaisut ja tiimit, joita yhdessä arvoketjussa tarvitaan. Organisoitumalla fiksusti arvon tuoton ympärille, pystyt helpommin hallitsemaan riippuvuuksia tiimien ja systeemien välillä, ja siten tuottamaan nopeammin asiakasarvoa .

Esimerkki operatiivisesta arvovirrasta

Arvovirran visualisoiminen auttaa hahmottamaan, mitkä tehtävät ovat ketjussa pakollisia, ja mitkä eivät tuota arvoa. Se auttaa myös näkemään, missä prosessissa on pullonkauloja, ja siten löytämään korjaavia toimenpiteitä. Osa-optimoinnin sijaan kannattaakin aina keskittyä koko prosessiin.

Kehityksen arvovirran kuvaamisen avulla saadaan aikaan myös ketterän kehittämisen paras mittari – prosessitehokkuus eli virtaustehokkuus. Se kertoo meille kuinka paljon tekijöiden ajasta menee tuottavaan työhön, ja kuinka paljon tehokkuutta hidastavaan odotteluun. Odotusajat syntyvät esimerkiksi hyväksynnöistä, liian isoista työpaketeista tai ihmisten liiallisesta kiireestä, eli resurssitehokkuuden optimoinnista.

Esimerkki kehityksen arvovirrasta

Operatiivisen arvovirran kuvaus

Arvovirtatyöpaja, operatiivisen arvovirran kuvaus:

  • Arvovirran tunnistaminen ja nimeäminen ohjaavien kysymysten avulla. Mitä tuotetta tai palvelua arvoketjussa tuotetaan ja kenelle?
  • Kuvataan alku ja loppu: mikä toimii herätteenä prosessille, ja mikä on toimitettava arvo.
  • Kuvataan askeleet: mitä tarvitaan arvon tuottamiseen.
  • Kuvataan arvovirtaan liittyvät ihmiset: keitä tarvitaan arvon tuottamiseen
  • Kuvataan ratkaisut, jotka tukevat arvon tuottamista
  • Organisoituminen arvontuoton ympärille

Kehityksen arvovirran kuvaus

Arvovirtatyöpaja, kehityksen arvovirran kuvaus:

  • Tunnistetaan arvovirran heräte ja tuotettava arvo
  • Tunnistetaan askeleet herätteen ja arvontuoton välillä
  • Tunnistetaan vastuulliset roolit kullekin askeleelle
  • Arvioidaan tuottavaan työhön käytetty aika (prosessiaika) ja kokonaisaika (läpimenoaika) kullekin askeleelle
  • Arvioidaan kunkin askeleet laatu
  • Lasketaan prosessiaika ja läpimenoaika yhteen, prosessitehokkuus ja laatumittari.

Tilaa työpaja tai pyydä lisätietoa


    Tilaa uutiskirjeemme

    Voit voittaa ilmaisen koulutuksen!

      Hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen kuvaamalla tavalla.


      Kun kaipaat asioihin jotain järkeä, ota yhteyttä!

      Asiakaskokemus ja myynti

      Pauline Ranta

      +358 41 505 7255

      Buukkaa tapaaminen

      Asiakaskokemus ja myynti

      Heidi Grönroos

      +358 50 3879037

      Buukkaa tapaaminen

      Konsultointi

      Elina Kervinen

      +358 40 55 260 22

      Buukkaa tapaaminen

      Rekrytointi, freelance-toimeksiannot

      Jutta Glad

      +358 40 540 86 64

      Buukkaa tapaaminen

      Koulutukset ja työpajat

      Raija Harle

      +358 40 747 29 22

      Buukkaa tapaaminen