Hyppää sisältöön

Päivitä strategiatyösi tulevaisuuteen

Onko strategiatyösi jäänyt viime vuosikymmenelle? Strategian tulisi olla toimintaa ennustava ja ohjaava sydän ja henki, eikä joulua edeltävä pakko-harjoitus. Linkitä oikea arki strategiaan ja voita henkilöstö puolellesi.

Miksi ketterä strategia kaikista asioista?

Strategiatyö on usein jäänyt vuosikellossa menneen maailman tahtiin, vaikka operatiivista maailmaa pyritään jo pyörittämään agile-mallien mukaan tuloksiin ja maailman muutoksiin reagoiden. Jos edelleen mietit strategiaa lähinnä Q4 ja palaat sen päivittämiseen ensi vuonna, voit saada merkittävän vaikutuksen aikaan kokeilemalla kanssamme ketterää strategiatyötä.

Laajempi agile-murros on jo käynnissä. Siirry kanssamme vanhasta vuosikello-maailmasta strategiatyöhön, joka elää asiakkaiden ja henkilöstön mukana kvartaaleittain. Vastaa huomisen eikä eilisen tarpeisiin.


Näin se tehdään

  1. Strategian muodostaminen

    Varmistetaan yhdessä, että päätason visio ja missio ovat ymmärrettävät. Asetetaan fokus-alueet ja strategiset tavoitteet seuraavalle iteriaatiojaksolle, esimerkiksi seuraava kvartaali, johtoryhmän ja avainhenkilöiden työpajoissa. Jokaiselle tavoitteelle nimetään tuoteomistaja.

    Strategiset tavoitteet linkataan tarkasti tuottavaan konkretiaan, ja ne näkyvät jatkuvan tekemisen osana olevissa rutiineissa.
  2. Strategiajakson toteutus, seuranta ja mittarointi

    Jokainen konkreettinen tavoite puretaan johtoryhmän tuoteomistajan kanssa avaintuloksiksi OKR-mallin mukaisesti.

    Tulosmittareiden lisäksi asetetaan tulevaisuutta ennakoivat liidimittarit: millä kysymyksillä ja numeroilla voimme ennustaa onnistumista sen sijaan, että vain vahdimme mennyttä? Strategiset mittarit kytketään HR-päälliköiden kanssa henkilöstön tulostavoitteisiin.
  3. Strategiatyön retrospektiivi ja strategian mukautus

    Tämän vaiheen tärkeyttä ei voi korostaa liikaa. Retroon valmistaudutaan varmistamalla, että asetettujen liidi- ja tulosmittareiden toteutumat ovat tarkasti selvillä ja mittarit kaikkien ymmärtämät. Asiakkailta ja loppukäyttäjiltä sekä henkilöstöltä kerätään myös kvalitatiivista palautetta ja NPS.

    Retrospektiivissä käydään tulokset tarkasti läpi, ja keskitytään keskusteluun siitä MITEN niihin päädyttiin. Analysoimalla yhdessä miten– eikä mitä– puolta pystymme vaikuttamaan toimintamme tuloksiin tehokkaimmin jatkossa.


Millainen on ketterä strategia?

Toiminnallinen ja seurattava

Tavoitteen, tuloksien ja mittariston tulee olla selkeästi määritellyt, jotta tavoite on helpommin lähestyttävä ja saavutettavissa

Realistinen mutta innostava

Strategisten tavoitteiden tulee olla saavutettavissa, mutta toisaalta riittävän kunnianhimoisia, jotta ne ohjaavat innovaatioon.

Merkittävä ja osallistava

Strategia tulee sanoittaa ihmisten kielellä ja merkityksillä, jotta se ymmärretään ja siitä tulee koko organisaation omistama asia.

Mitä jää käteen?

Ketterään strategiatyöhön siirtyneet organisaatiot ovat raportoineet esimerkiksi seuraavia ydintuloksia:

  1. Nopeampi reagointikyky ja kilpailukyky
  2. Henkilöstön kasvanut tyytyväisyys, pysyvyys ja luottamus johtoon
  3. Vähemmän siiloutunut organisaatio ja yhtenäiset tavoitteet kautta linjan

Millaiset trendit tai merkit viittaavat siihen, että tulemme onnistumaan huomenna?

Meistä sanottua

”Tärkeintä kuitenkin oli se
miten edettiin asiakaskäyttöön. Lassen vetämänä visualisoitiin tavoite ja reitti ihan siitä hetkestä ensimmäiseen asiakastestiin ja oikeaan lanseeraukseen.”

Telia
IT Business Manager, Jani Heinola
”Sekä kommunikaatio että työn läpinäkyvyys parani selkeästi, kun aloimme hallita tekemistämme ketteristä menetelmistä tutuin metodein ja työkaluin.”

Pop-Pankki
Program Director, Juha Hallikas
”Valtavasta vaatimuslistasta olemme pystyneet keskittymään niihin toiminnallisuuksiin, jotka tuovat asiakkaillemme eniten hyötyä.”

SSA Digi
Toimitusjohtaja, Mauricio Martinez

Ota yhteyttä ja ideoi kanssamme

    Hyväksyn tietojeni käsittelyn tietosuojaselosteen kuvaamalla tavalla.

    Jaa somessa:

    Kun kaipaat asioihin jotain järkeä, ota yhteyttä!

    Myynti ja asiakaskokemus

    Iiro Piippo

    +358 50 339 77 05

    Buukkaa tapaaminen

    Konsultointi

    Elina Kervinen

    +358 40 55 260 22

    Buukkaa tapaaminen