Ensimmäistä kertaa Suomessa: Jurgen Appelo ja unFIX Foundation työpaja! Olisiko aika unFIXata organisaatiosi?
Mitä tulee Management 3.0:n, SAFen, Holacracyn ja Spotify-mallin jälkeen? Ei ole vaikea nähdä, mihin suuntaan maailma on menossa: organisaatioihin, jotka koostuvat verkostoituneista yksilöistä. Yksilöistä, jotka työskentelevät missä tahansa, jotka muodostavat tiimejä lennosta ja jotka keskittyvät asiakaskokemukseen (CX). He pyrkivät tavoitteisiin, saavuttavat tuloksia ja tekevät siitä hauskaa itselleen. Päästetään organisaatiomme irti vanhoista kaavoista!

unFIX-malli on mallikirjasto, joka auttaa monipuolisessa organisaatiosuunnittelussa. Toisin kuin monet ketterät skaalausmenetelmät ja itseohjautuvat menetelmät, unFIX keskittyy jatkuvaan innovaatioon ja ihmiskokemukseen. Se mahdollistaa asteittaisen muutoksen, dynaamiset tiimit ja tärkeän roolin esimiehille.
Kenelle
Työpaja on tarkoitettu erityisesti johdolle, keskijohdon jäsenille, henkilöstölle, tiiminvetäjille, agile coacheille, tuotejohtajille ja konsulteille.
Muoto
Lyhyet esitykset + hauskoja harjoituksia + keskusteluja. Työpajan kieli on englanti.
unFIX työpajan agenda
Huomaa: Workshopissa käsiteltävät tarkat aiheet riippuvat sen kestosta sekä fasilitaattorin ja osallistujien valinnasta.
- Alkulämmittely: äänestysvaihtoehdot • päätöksentekomenetelmät • ihmisten motivaattorit
- Rakennemallit: perusryhmätyypit • kokemushallinta • perustyypit • foorumit • tiimiroolit • case-esimerkit
- Prosessimallit: Job-to-Be-Done • arvovirrat • kadenssi • palautesyklit • riippuvuuksien katkaisu
- Skaalausmallit: elinkaaren vaiheet • investointihorisontit • uudelleentiimiytymisen vaihtoehdot • portfoliot • skenaariot
- Muut aiheet: periaatteet • skaalausmenetelmät • ryhmäkoot • tarkoitus • OKR:t • tottumusten muodostaminen • delegointitasot • hybridityöskentely
Oppimistavoitteet
- Mikä on unFIX-malli ja kuinka sen malleja voidaan soveltaa?
- Kuinka voimme siirtyä ketteristä skaalauksen viitekehyksistä eteenpäin?
Ennakkotiedot
Jonkin verran kokemusta ketteristä ja lean-menetelmistä ja -periaatteista yleisesti. Syvä kokemus ei ole välttämätöntä, mutta peruskäsitteitä, kuten palautesyklejä tai jatkuvaa parantamista, ei selitetä. 😉
Pioneereja etsitään!
Tässä työpajassa olemme pioneereja, jotka tutkivat tärkeitä kysymyksiä. Meillä ei vielä ole kaikkia vastauksia, mutta otamme tärkeitä askeleita kohti tulevaisuuden työelämää.
unFIX mallin kehittäjä
Tämän työpajan on suunnitellut Jurgen Appelo, Management 3.0:n ja Managing for Happiness:in kirjoittaja.

Miksi organisaatiota kannattaa muuttaa?
Uudelleenmuotoile liiketoimintasi
Jatkuva kehittäminen ulottuu paljon pidemmälle kuin IT, ohjelmistot ja valmistava teollisuus. Innovaatio on enemmän kuin vain Agile ja Lean.
Optimoi kokemus
Asiakkaat eivät välitä tuotteista; he välittävät edistyksestä ja onnellisuudesta. Muuta tuotepainotteiset tiimit kokemusmahdollistajiksi.
Hylkää matriisi
Klassisissa hierarkioissa ja matriisiorganisaatioissa ei ole nopeutta. Vain itseohjautuvat yksiköt voivat toimia nopeasti kriisitilanteissa tai tilaisuuksissa.
Korjaa muutosprosessi
Siivoa sotku, joka on syntynyt erilaisten skaalausmenetelmien viidakossa. Lopeta haitalliset muutosohjelmat.
Lopeta jäljittely
Miksi toteuttaa rakenne, joka on kopioitu joltakulta muulta? Ole erilainen. Tee oma organisaatiosuunnittelusi.
Omaksu innovaatio
Uudet ideat eivät synny vanhoilla lähestymistavoilla. Haluat jatkuvan liiketoiminnan kehityksen. Loputonta joustavuutta juuri sopivalla määrällä rakennetta.
Uudelleensuuntaa johtajat
Älä usko “ei johtajia” -mantraan. Käännytä johtajat sisäisiksi yrittäjiksi ja anna heidän hallita järjestelmää, ei ihmisiä.
Anna ihmisille yhteisö
Ihmiset lähtevät yrityksistä, jotka eivät tarjoa heille kuulumisen tunnetta ja tunnustusta. Älä ole se sieluton yritys.
Mahdollista hybridityöskentely
Työ ei ole paikka, jonne ihmiset menevät; se on jotain mitä he tekevät. Ole yritys, joka lopettaa ihmisten työntämisen ympäriinsä ja aloita tekemään asioita valmiiksi.
Aloita pienestä, kasva suureksi
Disruptiiviset muutoshankkeet harvoin toimivat. Ota harkitsevampi lähestymistapa ja skaalaa muutos vakaasti ylöspäin.

Kuka on Jurgen Appelo?
Kirjailijana, puhujana ja perustajana toiminut Jurgen auttaa luovia organisaatioita selviytymään ja menestymään 2000-luvulla. Hän tarjoaa sinulle konkreettisia pelejä, työkaluja ja toimintamalleja, jotta voit saada aikaan parempaa johtamista vähemmillä johtajilla. Jurgen kutsuu itseään luovaksi verkostoitujaksi. Mutta välillä hän on myös kirjailija, puhuja, kouluttaja, yrittäjä, kuvittaja, valmentaja ja paljon muuta!